ØK var pionér i containerfarten, men blev overhalet af Mærsk

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

Første del af fortællingen om ØK's legendariske - men mislykkede - indtog i containersegmentet

Dampskibet ’Siam’ afgik i 1898 fra København og Nordeuropa til Fjerne Østen, og dermed var ØK’s første linje indviet.

Siden blev det til et netværk af linjer fra Nordeuropa til Indien, Indonesien, Australien, New Zealand, Vestafrika og Pacific kysten af USA-Canada, samt en lokal linje mellem Øst og Vestafrika med et mindre skib (Bintang).

Linjerne blev drevet med almindelige fragtskibe (linjeskibe) på omkring 10.000 t.d.w med mange mellemdæk, små luger og en skov af bomme.

Lasten for linjerne var stykgods bestående af sække, kasser, rør, og alt andet som kunne lastes i eller på dækket af linjeskibe, eller cargoliners som de blev kaldt.

Lastning og losning var omstændelig og tidskrævende, og lange havneophold var normen, hvor tiden i de første mange år ikke havde samme værdi som i dag.

Samtidig var der risiko for svind i form af skader og tyveri på lasten.

Første containerskib
Med tiden blev øgede lønninger til havnearbejdere og søfolk, samt det faktum at skibene blev dyrere at bygge, en afgørende faktor for at det blev mindre lønsomt at drive skibsfart med konventionelle linjeskibe.

Med henblik på at reducere tiden i havn, samt skære i omkostningerne til lastning og losning, byggede flere rederier i slutningen af 60’erne skibe, som var specielt egnet til palletiseret gods.

Dette var dog kun en midlertidig løsning, og i 1956 introducerede Sealand, USA, verdens første containerskib.

Herefter skete der en gradvis opbygning af containerterminaler på hovedruterne mellem industrilandene, hvor stevedoreomkostningerne var størst.

Da 90 pct. af jordens befolkning bor på den nordlige halvkugle, var det her der først blev satset med større containerskibe på de horisontale ruter mellem Europa og USA til Fjerne Østen.

Nord/syd ruterne har derimod mere karakter af feederservice med mindre skibe.

Dyr satsning
Containerfart er en dyr satsning, og i Danmark var ØK som pioner det første containerrederi med levering af sine to første containerskibe m/s ’Falstria’ og ’Meonia’ fra Nakskov.

Skibene havde en kapacitet på 1200 TEU (Twenty Equivalent Units), og blev i samsejling med Blue Star Line og Johnson line under navnet Johnson ScanStar sat ind i ØK’s fart fra Nordeuropa til Stillehavs-kysten af USA og Canada.

ØK genindførte latinske navne på skibene efter danske landsdele (Falstria = Falster, Meonia = Møn). Derefter fulgte ’Selandia’ (Sjælland) og ’Jutlandia’ (Jylland) i 1972 fra B&W, som blev indsat på ruten til Fjerne Østen i samsejling med Wilhelmsen, Brostrøm, Nedlloyd og franske CGM under navnet ScanDutch.

Jordomrejse
Skibene havde en kapacitet på 2.272 TEU, og blev dengang betragtet som meget store skibe.

I dag vil man kalde dem feederskibe.

Til sammenligning er de største containerskibe fra Mærsk i dag på mere end 18.000 TEU.

Da ’Selandia’ blev leveret, var Suez Kanalen lukket, og skibet foretog som verdens hurtigste containerskib en jordomrejse som udgående gik via Sydafrika til havne i Fjerne Østen, og hjem via Panama Kanalen.

Det blev med en sejltid på 40 dage, og en gennemsnitsfart på 28 knob en verdensrekord, der tog hårdt på skibet, med to måneders reparation på B&W til følge.

Men ØK vandt en del prestige.

Mærsk melder sig
Skibet havde en centerhovedmotor samt en styrbords og bagbords motor, som samlet udviklede 82.000 IHK.

De to skibe blev i 1984 forlænget til 2850 TEU, hvorefter kun de to vingemotorer blev benyttet på rejsen til og fra Østen, hvor de kunne opnå en fart på 25 knob.

Centermotoren blev udelukkende benyttet til havnemanøvre.

ScanDutch var i 1970’erne en større spiller i farten mellem Europa og Fjerne Østen end Mærsk.

Dette ændrede sig dog radikalt, da Mærsk indsatte seks skibe af ’Laura Mærsk’ typen (2100 TEU) på Europa/Fjerne Østen ruten i 1980.

Med et slag blev Mærsk således til en af de førende på denne rute mod Østen.

Opbrud
Denne øgede konkurrence voldte Scandutch problemer, og Wilhelmsen og Brostrøm gik derefter ud af ScanDutch poolen i 1988.

Efterfølgende købte ØK ’Nihon’ fra Brostrøm og ’Toyama’ fra Wilhelmsen i 1991.

ØK gik selv ud af ScanDutch poolen i 1990, og indledte i stedet et samarbejde med det skotske rederi Ben-Line under navnet EAC-Ben Line.

Ben-Line bidrog med tre tørstige turbineskibe, men var en svag partner med en flåde af gamle konventionelle skibe.

Økonomisk magtede Ben-Line imidlertid ikke opgaven, og måtte i 1992 sælge deres tre containerskibe til ØK.

Skibene havde i Ben-Line regi fået udskiftet turbinemaskineriet med MAN-hovedmotorer i 1982, hvilket gjorde dem mere økonomiske at drive.

Herefter drev ØK linjen til Fjerne Østen alene med 6 skibe, efter at de i 1990 fik leveret ’Arosia’ (Aarhus) og ’Alsia’ (Als) på 4000 TEU fra Japan.

Da Europa/Fjernøsten ruten er den vigtigste inden for containerfart, blev konkurrencen stor fra Mærsk, MSC, MOL, NYK og andre store rederier med hyppigere afsejlinger end ØK.

ØK var for lille
ØK var allerede ved indgangen til containerfarten for lille til at stå alene, hvorfor det var nødvendigt at samsejle med andre rederier.

Hyppige afsejlinger er vigtig for at kunne tiltrække kunder, og et rederi eller pool som har en afsejling hver uge, står langt stærkere i konkurrencen end afsejling hver 14. dag. Dette var årsagen til at ØK gik ind i Johnson Scan Star til Pacific, og Scandutch til Østen.

Da containerfart som nævnt er ekstremt kapitalkrævende, er det udelukkende de økonomisk stærke rederier, som f.eks. Mærsk, som er i stand til at drive en containerrute alene. I ScanDutch bidrog ØK kun med to skibe, nemlig Selandia og Jutlandia, men da ØK gik ud af denne pool, måtte de selv drive ruten med seks skibe, hvilket medførte en stor kapitalbinding, og stor økonomisk risiko, idet containermarkedet er meget volatilt, og kan svinge meget i dollar per container.

Alene var ØK en lille spiller i containermarkedet, og var i 1990 ejer af 9 containerskibe, hvor Mærsk var ejer af 34 containerskibe, med adskillige i ordre fra Lindø.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Mærsk-aktien skruet ned

Online Avis Arkiv

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Dansk skibsdesign til Canada

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.199