23948sdkhjf

ØK var pionér i containerfarten, men blev overhalet af Mærsk

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

Første del af fortællingen om ØK's legendariske - men mislykkede - indtog i containersegmentet

Dampskibet ’Siam’ afgik i 1898 fra København og Nordeuropa til Fjerne Østen, og dermed var ØK’s første linje indviet.

Siden blev det til et netværk af linjer fra Nordeuropa til Indien, Indonesien, Australien, New Zealand, Vestafrika og Pacific kysten af USA-Canada, samt en lokal linje mellem Øst og Vestafrika med et mindre skib (Bintang).

Linjerne blev drevet med almindelige fragtskibe (linjeskibe) på omkring 10.000 t.d.w med mange mellemdæk, små luger og en skov af bomme.

Lasten for linjerne var stykgods bestående af sække, kasser, rør, og alt andet som kunne lastes i eller på dækket af linjeskibe, eller cargoliners som de blev kaldt.

Lastning og losning var omstændelig og tidskrævende, og lange havneophold var normen, hvor tiden i de første mange år ikke havde samme værdi som i dag.

Samtidig var der risiko for svind i form af skader og tyveri på lasten.

Første containerskib
Med tiden blev øgede lønninger til havnearbejdere og søfolk, samt det faktum at skibene blev dyrere at bygge, en afgørende faktor for at det blev mindre lønsomt at drive skibsfart med konventionelle linjeskibe.

Med henblik på at reducere tiden i havn, samt skære i omkostningerne til lastning og losning, byggede flere rederier i slutningen af 60’erne skibe, som var specielt egnet til palletiseret gods.

Dette var dog kun en midlertidig løsning, og i 1956 introducerede Sealand, USA, verdens første containerskib.

Herefter skete der en gradvis opbygning af containerterminaler på hovedruterne mellem industrilandene, hvor stevedoreomkostningerne var størst.

Da 90 pct. af jordens befolkning bor på den nordlige halvkugle, var det her der først blev satset med større containerskibe på de horisontale ruter mellem Europa og USA til Fjerne Østen.

Nord/syd ruterne har derimod mere karakter af feederservice med mindre skibe.

Dyr satsning
Containerfart er en dyr satsning, og i Danmark var ØK som pioner det første containerrederi med levering af sine to første containerskibe m/s ’Falstria’ og ’Meonia’ fra Nakskov.

Skibene havde en kapacitet på 1200 TEU (Twenty Equivalent Units), og blev i samsejling med Blue Star Line og Johnson line under navnet Johnson ScanStar sat ind i ØK’s fart fra Nordeuropa til Stillehavs-kysten af USA og Canada.

ØK genindførte latinske navne på skibene efter danske landsdele (Falstria = Falster, Meonia = Møn). Derefter fulgte ’Selandia’ (Sjælland) og ’Jutlandia’ (Jylland) i 1972 fra B&W, som blev indsat på ruten til Fjerne Østen i samsejling med Wilhelmsen, Brostrøm, Nedlloyd og franske CGM under navnet ScanDutch.

Jordomrejse
Skibene havde en kapacitet på 2.272 TEU, og blev dengang betragtet som meget store skibe.

I dag vil man kalde dem feederskibe.

Til sammenligning er de største containerskibe fra Mærsk i dag på mere end 18.000 TEU.

Da ’Selandia’ blev leveret, var Suez Kanalen lukket, og skibet foretog som verdens hurtigste containerskib en jordomrejse som udgående gik via Sydafrika til havne i Fjerne Østen, og hjem via Panama Kanalen.

Det blev med en sejltid på 40 dage, og en gennemsnitsfart på 28 knob en verdensrekord, der tog hårdt på skibet, med to måneders reparation på B&W til følge.

Men ØK vandt en del prestige.

Mærsk melder sig
Skibet havde en centerhovedmotor samt en styrbords og bagbords motor, som samlet udviklede 82.000 IHK.

De to skibe blev i 1984 forlænget til 2850 TEU, hvorefter kun de to vingemotorer blev benyttet på rejsen til og fra Østen, hvor de kunne opnå en fart på 25 knob.

Centermotoren blev udelukkende benyttet til havnemanøvre.

ScanDutch var i 1970’erne en større spiller i farten mellem Europa og Fjerne Østen end Mærsk.

Dette ændrede sig dog radikalt, da Mærsk indsatte seks skibe af ’Laura Mærsk’ typen (2100 TEU) på Europa/Fjerne Østen ruten i 1980.

Med et slag blev Mærsk således til en af de førende på denne rute mod Østen.

Opbrud
Denne øgede konkurrence voldte Scandutch problemer, og Wilhelmsen og Brostrøm gik derefter ud af ScanDutch poolen i 1988.

Efterfølgende købte ØK ’Nihon’ fra Brostrøm og ’Toyama’ fra Wilhelmsen i 1991.

ØK gik selv ud af ScanDutch poolen i 1990, og indledte i stedet et samarbejde med det skotske rederi Ben-Line under navnet EAC-Ben Line.

Ben-Line bidrog med tre tørstige turbineskibe, men var en svag partner med en flåde af gamle konventionelle skibe.

Økonomisk magtede Ben-Line imidlertid ikke opgaven, og måtte i 1992 sælge deres tre containerskibe til ØK.

Skibene havde i Ben-Line regi fået udskiftet turbinemaskineriet med MAN-hovedmotorer i 1982, hvilket gjorde dem mere økonomiske at drive.

Herefter drev ØK linjen til Fjerne Østen alene med 6 skibe, efter at de i 1990 fik leveret ’Arosia’ (Aarhus) og ’Alsia’ (Als) på 4000 TEU fra Japan.

Da Europa/Fjernøsten ruten er den vigtigste inden for containerfart, blev konkurrencen stor fra Mærsk, MSC, MOL, NYK og andre store rederier med hyppigere afsejlinger end ØK.

ØK var for lille
ØK var allerede ved indgangen til containerfarten for lille til at stå alene, hvorfor det var nødvendigt at samsejle med andre rederier.

Hyppige afsejlinger er vigtig for at kunne tiltrække kunder, og et rederi eller pool som har en afsejling hver uge, står langt stærkere i konkurrencen end afsejling hver 14. dag. Dette var årsagen til at ØK gik ind i Johnson Scan Star til Pacific, og Scandutch til Østen.

Da containerfart som nævnt er ekstremt kapitalkrævende, er det udelukkende de økonomisk stærke rederier, som f.eks. Mærsk, som er i stand til at drive en containerrute alene. I ScanDutch bidrog ØK kun med to skibe, nemlig Selandia og Jutlandia, men da ØK gik ud af denne pool, måtte de selv drive ruten med seks skibe, hvilket medførte en stor kapitalbinding, og stor økonomisk risiko, idet containermarkedet er meget volatilt, og kan svinge meget i dollar per container.

Alene var ØK en lille spiller i containermarkedet, og var i 1990 ejer af 9 containerskibe, hvor Mærsk var ejer af 34 containerskibe, med adskillige i ordre fra Lindø.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Plus

Moderne klima-flaskepost søsat af Mærsk

Plus

Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Nyhedsbrev

Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

Online Avis Arkiv

Derfor sank norsk fregat

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Positionsbillede

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Norge og Nordjylland mødes i Hirtshals

Under overskriften Skagerrak Business Summit 2018 mødes erhvervslivet på tværs af brancher og Skagerrak – ikke mindst de maritime industrier

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.336