Status fra Skandinaviens største LNG-distributør

| Af Søren L. Hviid | Tip redaktionen om en historie

LNG: Skangas foretog 1.000 LNG-bunkringer sidste år. Majoriteten blev foretaget fra tanktrailer, men det vil ændre sig i de kommende år

Den norske LNG-distributør Skangas foretog sidste år 1.000 LNG-bunkringer. Det er ifølge selskabet en stigning på 60 procent i forhold til 2016. Dermed er der tale om en markant stigning i efterspørgslen på LNG som skibsbunker i det skandinaviske område, lyder det.

Læs også: Skangas og Sirius Rederi endelig klar med LNG-bunkertankskib

Ifølge Skangas er driveren det stigende antal nye skibe, både i regulær rutefart og i spot- og trampfart i Skandinavien. Skangas introducerede fornyeligt nybygningen ’Coralius’, som er selskabets første purpose-byggede LNG-bunker-fartøj.

– Efterspørgslen er steget i takt med, at flere og flere redere har ombygget deres skibe til LNG-drift med dualfuel-motorer, siger Gunnar Helman, Sales Manager Marine, hos Skangas.

– Denne tendens var mest tydelig i europæisk farvand. Ind til fornyeligt skete majoriteten af leverancerne til færger og ro/pax-skibe i fast rutefart. Det billede er nu ved for alvor at ændre sig til et meget mere facetteret spekter af skibe, som dermed også kræver andre bunkerløsninger af os, fortsætter Gunnar Helman med reference til introduktionen af den dedikerede LNG-bunkertonnage.

Truck-to-ship stadig størst

Ifølge Skangas var var den mest udbredte LNG-bunkringsmetode sidste år truck-to-ship, som også var den først-udbredte metode, som bl.a. Fjord Line startede ud med at benytte i Hirtshals efter de indledte operationen af deres to nuværende LNG-drevne cruisefærger ’Stavangerfjord’ og ’Bergensfjord’.

Denne metode udgjorde sidste år således 60 procent af bunkringerne. Næstmest udbredte metode var terminal-to-ship, der stod for 38 procent, mens ship-to-ship metoden kun var to procent. Denne ventes dog mangedoblet i år med tilstedeværelsen af ’Coralius’

Samlet set for alle metoder har Skangas øget antallet af LNG-bunkringer i årets første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år, oplyses det.

Mere om: Skangas


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Mærsk-aktien skruet ned

Online Avis Arkiv

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Dansk skibsdesign til Canada

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.31