23948sdkhjf

Svært marked holder Viking i skak

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Med vanskelige markedsforhold for fragt- og offshoreskibe kom Viking Life-Saving Equipment ud af 2017 med stagnerende omsætning.

For andet år i træk havde Viking Life-Saving Equipment A/S stagnerende omsætning og indtjening i 2017.

To af de største kundegrupper, fragtskibsmarkedet og offshore-industrien, har fortsat vanskelige markedsforhold, og det smitter af på både top- og bundlinje.  

– Vi befinder os i et marked med en særdeles kompleks efterspørgsel, der varierer meget mellem segmenterne, og er drevet af mange forskellige faktorer herunder teknologi, vækst i verdensøkonomien, samhandelspolitik, geopolitisk stabilitet og flere andre omstændigheder, siger adm. direktør Henrik Uhd Christensen i en pressemeddelelse.

Han ser dog for sig, at konjunkturerne snart vil arte sig bedre.

– Sammenfattende er det min vurdering, at vi i den kommende periode vil kunne drage nytte af væksten i verdensøkonomien, og at efterslæbet fra udskudte investeringer inden for flere områder vil komme Viking til gode i de næste år, siger han. 

Læs også: Viking køber norsk producent af redningsbåde

Viking opnåede i 2017 en omsætning på 1,834 mia. kr. mod 1,858 mia. kr. året før. Resultatet før skat var 174,3 mio. kr. i forhold til 183,5 mio. kr. i 2016.

Den underliggende udvikling rummer en forskydning mellem de enkelte forretningsområder med vigende salg til nybygningsmarkedet og offshore, hvorimod aftalemarkedet – flerårige serviceaftaler med skibsredere og ejere af offshore-installationer – fortsætter med at indfri de høje forventninger.

I 2017 rundede aftalemarkedet første gang en omsætning på en milliard kroner. Derudover udvikler det vigtige marked for passagerskibe sig gunstigt, lyder det fra Viking. 

– Følgerne af finanskrisen for snart 10 år siden er blevet mere langstrakte, end vi forventede. Men det maritime marked er som helhed i bedring, og den kundegruppe, der skal trække markedet i de kommende år, skibsrederne, har udsigt til bedre tider, siger Henrik Uhd Christensen og fortsætter:

Læs også: Viking godt positioneret til det nye polar-marked

– Det vil på kort sigt slå igennem på driften i form af en reaktivering af den eksisterende skibsflåde og dernæst ved øget nybygningsaktivitet. Men ligesom inden for offshore vil udviklingen inden for nybygninger foregå fra et lavt udgangspunkt, og den sejlende population af skibe vil være vores hovedfokus. 

Henrik Uhd Christensen ser lyspunkter i olie- og gasindustrien i Nordsøen, som blandt andet er drevet af det store Tyra-projekt og færdiggørelsen af et af de største oliefelter nogensinde i norsk sektor, Johan Sverdrup. De store projekter vil smitte af på hele forsyningskæden, herunder supply-både.

VIKING opererer i tre hovedsegmenter, fragt, passager og offshore, samt en række mindre segmenter, hvoraf flere er i fremgang. Et af dem er forsvarsområdet.

– Vores afsætning til forsvarskunder i en række lande er påvirket af den geopolitiske usikkerhed, der hersker flere steder i verden. Således oplever vi i Defence-segmentet stigende efterspørgsel på den dystre baggrund, siger Henrik Uhd Christensen.

I 2017 etablerede Viking sig i Malaysia. Dermed består det globale netværk af 36 udenlandske datterselskaber fordelt på 72 lokationer samt 261 autoriserede servicestationer.

Viking Life-Saving Equipment A/S
mio. kroner 2017 2016
Omsætning 1.834  1.858
Resultat af primær drift 183 185
Årets resultat før skat 174  183
Årets resultat efter skat 130 139
Aktiver 1.555 1.660
Egenkapital  971 923
Gennemsnitligt antal ansatte 1.874 2.013
Regnskabsåret blev afsluttet 31.december 2017.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Chefkaptajn i rutefart med 57 tons batterier på taget

På en enkelt tur mellem Helsingør og Helsingborg bruger ’Tycho Brahe’ den samme mængde el som et parcelhus bruger på en måned - chefkaptajn Jørgen Damgaard Hansen er manden, der har fået verdens største batteridrevne færger ud at sejle

Plus

Evergas’ nye skibe revolutionerer ethan-transporten

Specielle tanke med et tryk på 4,5 bar gør det muligt at have langt større ethan-laster om bord. Evergas’ nye VLEC’ere kan have 85.000 m3 i sine `star-trilobe tanke’, og det giver nye strategiske muligheder

Plus

Sømand på jagt efter maritime håndværkere

Per Gammeltoft Jepsen er gået i land efter en lang karriere på søen, senest hos Esvagt. Nu skal han som projektleder hos MDC arbejde med at tiltrække unge til de tekniske erhvervsuddannelser, som den maritime industri gør brug af

3

Molslinjen afviser spekulation om manglende T-foil på 'Express 1'

'Express 1' er godkendt til Østersøen uden stabiliserende T-foil, lyder det fra Molslinjen efter spekulationer

USA-rater stiger frem mod straftold

Nyhedsbrev

Ny formand for Samsø Linien

Online Avis Arkiv
Plus

S: Ny lov truer Nordjyllands maritime klynge

Regeringen og DF’s erhvervsfremmeudspil kan gå hårdt ud over den nordjyske maritime erhvervsklynge MARCOD frygter S, der håber, at kunne få loven udskudt

DEBAT: Havneafvikling uden udvikling

DEBAT: DI Transports branchedirektør Michael Svane advarer mod afvikling af erhvervshavnene i Kolding og Vejle

Argentina mangler udstyr til at bjærge forsvundet ubåd

Efter lokalisering af havareret ubåd trækker det igen op til konflikt mellem omkomnes familier og flåden

Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Plus

KRONIK: Følger sikkerheden med nye skibe og nyt design?

KRONIK: Kan man eliminere såkaldte menneskelige fejl ved at tage den menneskelige faktor ud af sammenhængen?

Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

Plus

Moderne klima-flaskepost søsat af Mærsk

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Derfor sank norsk fregat

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Ny stærk transparent monteringstape

Ajos cementerer kraftigt sin rolle som byggepladsentreprenør

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Send til en kollega

0.315