Svært marked holder Viking i skak

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Med vanskelige markedsforhold for fragt- og offshoreskibe kom Viking Life-Saving Equipment ud af 2017 med stagnerende omsætning.

For andet år i træk havde Viking Life-Saving Equipment A/S stagnerende omsætning og indtjening i 2017.

Læs også: Viking køber fynsk virksomhed

To af de største kundegrupper, fragtskibsmarkedet og offshore-industrien, har fortsat vanskelige markedsforhold, og det smitter af på både top- og bundlinje.  

– Vi befinder os i et marked med en særdeles kompleks efterspørgsel, der varierer meget mellem segmenterne, og er drevet af mange forskellige faktorer herunder teknologi, vækst i verdensøkonomien, samhandelspolitik, geopolitisk stabilitet og flere andre omstændigheder, siger adm. direktør Henrik Uhd Christensen i en pressemeddelelse.

Han ser dog for sig, at konjunkturerne snart vil arte sig bedre.

– Sammenfattende er det min vurdering, at vi i den kommende periode vil kunne drage nytte af væksten i verdensøkonomien, og at efterslæbet fra udskudte investeringer inden for flere områder vil komme Viking til gode i de næste år, siger han. 

Læs også: Viking godt positioneret til det nye polar-marked

Viking opnåede i 2017 en omsætning på 1,834 mia. kr. mod 1,858 mia. kr. året før. Resultatet før skat var 174,3 mio. kr. i forhold til 183,5 mio. kr. i 2016.

Den underliggende udvikling rummer en forskydning mellem de enkelte forretningsområder med vigende salg til nybygningsmarkedet og offshore, hvorimod aftalemarkedet – flerårige serviceaftaler med skibsredere og ejere af offshore-installationer – fortsætter med at indfri de høje forventninger.

I 2017 rundede aftalemarkedet første gang en omsætning på en milliard kroner. Derudover udvikler det vigtige marked for passagerskibe sig gunstigt, lyder det fra Viking. 

– Følgerne af finanskrisen for snart 10 år siden er blevet mere langstrakte, end vi forventede. Men det maritime marked er som helhed i bedring, og den kundegruppe, der skal trække markedet i de kommende år, skibsrederne, har udsigt til bedre tider, siger Henrik Uhd Christensen og fortsætter:

Læs også: Viking træder vande

– Det vil på kort sigt slå igennem på driften i form af en reaktivering af den eksisterende skibsflåde og dernæst ved øget nybygningsaktivitet. Men ligesom inden for offshore vil udviklingen inden for nybygninger foregå fra et lavt udgangspunkt, og den sejlende population af skibe vil være vores hovedfokus. 

Henrik Uhd Christensen ser lyspunkter i olie- og gasindustrien i Nordsøen, som blandt andet er drevet af det store Tyra-projekt og færdiggørelsen af et af de største oliefelter nogensinde i norsk sektor, Johan Sverdrup. De store projekter vil smitte af på hele forsyningskæden, herunder supply-både.

VIKING opererer i tre hovedsegmenter, fragt, passager og offshore, samt en række mindre segmenter, hvoraf flere er i fremgang. Et af dem er forsvarsområdet.

– Vores afsætning til forsvarskunder i en række lande er påvirket af den geopolitiske usikkerhed, der hersker flere steder i verden. Således oplever vi i Defence-segmentet stigende efterspørgsel på den dystre baggrund, siger Henrik Uhd Christensen.

I 2017 etablerede Viking sig i Malaysia. Dermed består det globale netværk af 36 udenlandske datterselskaber fordelt på 72 lokationer samt 261 autoriserede servicestationer.

Viking Life-Saving Equipment A/S
mio. kroner 2017 2016
Omsætning 1.834  1.858
Resultat af primær drift 183 185
Årets resultat før skat 174  183
Årets resultat efter skat 130 139
Aktiver 1.555 1.660
Egenkapital  971 923
Gennemsnitligt antal ansatte 1.874 2.013
Regnskabsåret blev afsluttet 31.december 2017.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Mærsk-aktien skruet ned

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyhedsbrev

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Online Avis Arkiv

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Denne uge er der halvt så mange afgange mellem Gedser og Rostock for rejsende med Scandlines.

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Positionsbillede

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Dansk skibsdesign til Canada

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Plus

Sommerferie på Søfart

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Endelig: Hybridfærge er klar

Folketinget går ind i Mærsk-salg

Udvalget får adgang til emails relateret til Mærsks salg til Total.

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Nyt fald i containerrater

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

Send til en kollega

0.281