Respekt for (havne)loven, tak!

| Af Klaus G. Andersen, form. Danske Havnevirksomheder | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Mere end 20.000 private arbejdspladser omkring havnene kan kun trives ordentligt, hvis de offentligt ejede havne lever op til deres rolle som neutrale infrastrukturudbydere. Det gør de ikke i dag

Den danske havnesektor består af offentlig havneinfrastruktur og private havnevirksomheder.

De private virksomheder står for langt hovedparten af aktiviteterne i den danske havnesektor. De kommunalt ejede erhvervshavne har ca. 650 ansatte, mens de private serviceerhverv på havnene er grundlag for mere end 20.000 arbejdspladser.

I Danmark har vi ganske fornuftigt valgt, at store dele af havneinfrastrukturen skal være offentligt ejet, hvilket er fastlagt i den danske havnelov.

Den offentligt ejede havneinfrastruktur er nemlig selve grundlaget for alle de hundredvis af private virksomheder, der driver forretning på havnene.

De private havnevirksomheder har behov for en neutral infrastrukturudbyder, så der kan være fri og lige konkurrence om de kommercielle tjenesteydelser, der ikke kan udføres uden adgang til havneinfrastrukturen.

Konsekvenser
Det siger sig selv, at hvis den offentligt ejede havn får mulighed for at konkurrere med de private virksomheder, så sker der tre ting.

1) Så er havneadministrationen og -infrastrukturen ikke længere neutral. Dermed forsvinder tilliden mellem parterne på havnen til skade for udviklingen.

2) Samtidig bliver de private udsat for unfair konkurrence fra havnen, som jo er lokal monopoludlejer af havneinfrastruktur, arealer, kraner, m.v.

3) I længden holder de private virksomheder op med at investere og bliver langsomt trængt ud af markedet. Det har vi set i Sverige, hvor de kommunalt ejede havne for årtier siden fik kommercielle rettigheder, og i dag er de private svenske havneserviceerhverv næsten udraderet.

Private virksomheder kan ikke i længden konkurrere med offentlige havneadministrationer, der bestemmer vilkårene for at operere på havnen - selv ikke hvis de kommunalt ejede danske havne fik frataget skattefriheden, de billige lån med kommunegaranti, og mulighederne for krydssubsidiering.

Unfair konkurrence
Der vil altid være en uomgængelig interessekonflikt, så der er tale om unfair konkurrence.

Sådan unfair konkurrence har vi desværre set en række uheldige tendenser til i den senere tid.

Vi har set havneadministrationer gå i gang med nye kommercielle aktiviteter, nogle lovlige, andre ulovlige.

Sidstnævnte har ført til en række klagesager og afgørelser om brud på havneloven.

Vi har næppe set de sidste sager, men formentlig blot toppen af isbjerget.

Måske skyldes det, at den nuværende havnelov ikke indeholder sanktioner, så man faktisk ustraffet kan overtræde loven.

Dette er naturligvis helt uholdbart.

Respekt for loven
Danske Havnevirksomheder mener, et bærende princip i en ny havnelov bør være en klar rollefordeling mellem offentlig infrastruktur og private virksomheder.

Private virksomheder, der driver forretning for egen regning og risiko, bør ikke blive udsat for offentligt opgavetyveri fra kommuner og deres havne.

Ikke mindst må og skal der være respekt for loven.

Den ny havnelov bør derfor sikre, at de kommunalt ejede havne ikke udfører kommercielle aktiviteter i konkurrence med private virksomheder.

Loven bør desuden indeholde en bedre konkurrenceregulering og indføre markante sanktioner.

En stærkere havnelov er nødvendig for at sikre det fri marked og konkurrencen mellem private virksomheder, der giver transportkøberne den laveste pris.

Dermed opnås den bedste effektivitet og konkurrencedygtighed på havnene, og samfundet får størst mulig aktivitet, vækst og beskæftigelse.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Jysk by åbner to kilometer ny havn

GALLERI: Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen...

Plus

Værfter og turister holder liv i Faaborg Havn

Med tre værfter på havnen og et offshore-rederi har Faaborg Havn flere industri-aktører. Men krydstogt og lystsejlere holder også liv i den gamle købstadshavn

Plus

Jorden rundt på berømt sejlskib

Til oktober åbner en ny udstilling om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus, og dermed kommer et af Danmarks vel nok mest berømte skibe - ’Nordkaperen’ - på museum

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Positionsbillede

Alba Tankers ’Pacific’ i Sydhavnen i Aarhus sidste mandag. Et par dage senere sejlede tankskibet nordpå mod Stord i Norge...

Nyhedsbrev

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Online Avis Arkiv

”Hvad byder man uventede gæster”

UVENTEDE GÆSTER: Når 3.800 gæster pludselig bankede på i Fredericia, så fristes man let til at citere en tv-reklame fra et dansk kaffemærke, som også involverer et skib!

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.215