Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

| Af Lars Adolfsen, Nicolai Østergaard og Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

En omsætning, der ligger stabilt på omkring 5,5 mia. dollar de seneste fem regnskabsår og et solidt driftsoverskud, der dog er faldet fra 734 mio. dollar til 554 mio. dollar (EBITDA) fra 2013 til 2017.

Læs også: Nyt fald i containerrater

Det er status for Hamburg Süd, og det blev offentliggjort på Mærsk årlige ’Capital Markets Day’ tirsdag d. 20. februar 2018. Her blev det også afsløret, hvordan Mærsk agter at optimere sit rutenetværk som følge af det store opkøb. 

Her løftede Mærsk nemlig lidt mere af sløret ift. Hamburg Süds regnskaber efter de første tal blev frigivet d. 9. februar. Tallene er imidlertid vejledende og har ikke været igennem ekstern revision. Tidligere har de været hemmelige, siden det før privatejede rederi ikke har været forpligtet til at offentliggøre nøgletal. Og det har ejeren, Oetker Group, aldrig ønsket.

Kæmpe opkøb

Til sammenligning lå Maersk Lines omsætning på godt 20 mia. dollar på årsbassis på købstidspunktet, og i det seneste regnskabs år – 2017 – var den samlede opmsætning i konglomeratet 31 mia. dollar.

Det er med andre ord en stor mundfuld, Mærsk har taget med opkøbet, hvilket da også var velkendt, inden de eksakte tal kom frem. Nu står det imidlertid krystalklart.

Siden det i november 2016 blev annonceret, at Mærsk havde lavet en handel med Oetker Group om at købe verdens dengang syvende største containerrederi, har der været spekuleret i, hvad det egentlig var værd.

Læs også: Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Nogle måneder senere blev købsprisen på 3,7 mia. euro offentliggjort, og den lå ifølge analytikere i den høje ende. Læs mere her

Stærk i Latinamerika

Overtagelsen er stadig ved at blive implementeret efter alle konkurrencemyndigheders godkendelser tikkede ind i løbet af 2017.

Dermed er man klar til at udnytte den position, man har opnået i særligt Latinamerika, hvor Hamburg Süd er en gigant, og 67 procent af rederiets kapacitet benyttes på nord-syd ruterne - med klar fokus på Latinamerika. Således er Hamburg Süd det suverænt mest nord-syd fokuserede rederi af de store spillere. Nu skal den endelige implementering resultere i op mod 400 mio. dollar i årlige synergi-besparelser for Mærsk, herunder APM Terminals, fra 2019, mens man også er håbefuld ift. fremtidig markedsuvikling.

Fokus på dette område skyldes i høj grad, at en række lande og særligt Brasilien og Argentina er store fødvareproducenter - Brasilien er i dag verdens største eksportør af fødevarer - og med en voksende verdensbefolkning regner analytikere med et stort potentiale på dette marked, herunder reefermarkedet. Sydamerika bliver med enorme uopdyrkede frugtbare arealer ofte kaldt verdens spisekammer, og regionen vækster trods problemer undervejs, ikke mindst i Brasilien.

Hamburg Süd fortsætter i øvrigt under egne farver i hvad topchef i Mærsk-gruppen og Maersk Line, Søren Skou, har kaldt en ’light touch model’. Man ønsker nemlig at bibeholde det stærke brand, som det Hamborg-baserede rederi har opbygget – særligt i Latinamerika.

Nyt rutenetværk

Mærsk brugte samtidig kapitalmarkedsdagen til at fremlægge et større og langt mere ambitiøst Sydamerika-rutenetværk, der om kort tid træder i kraft som følge af Hamburg Süd-opkøbet. 

Læs også: Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som det vigtigste element i det nye supernetværk bliver der etableret fire, nye ruter til at forbinde Sydamerika med Asien. 

Med driftsdirektør Søren Tofts ord udgør det nye netværk det hidtil mest ambitiøse containernetværk mellem de to verdensdele. 

"Med dette netværk kommer vi til at sætte os på hele 35 pct. af den samlede containertrafik mellem Sydamerika og Asien," forklarede Søren Toft, og fortsatte: 

"For at anskueliggøre, hvor stort det er, kan man sige, at hvis man udskilte disse fire ruter i et selvstændigt containerrederi, ville dette alene skabe verdens 15. største containerrederi. Det fortæller lidt om, hvor ambitiøst, det er." 

Rutenetværket med de fire nye "strenge" udgør en samlet kapacitet på 300.000 TEU. Der skal bruges 38 containerskibe til at opretholde frekvensen i netværket. 

Integrationen mellem de to rederier vil samtidig betyde, at en større del af Hamburg Süds volumener vil blive flyttet til Mærsks havnedivision, APM Terminals, i første omgang mest tydeligt i Mexico, hvor det blev afsløret, at Hamburg Süds containere nu skal ekspederes via APM Terminals i Lazaro. 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

Nyhedsbrev

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

Online Avis Arkiv
Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Mærsk-familien satser milliarder på geotermi

A.P. Møller Holding er parat til at investere stort i geotermi, der har potentiale til at dække 30 pct. af fjernvarmebehovet i Danmark.

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Udflytning forsinker grønlandske søkort til 2020

Først i 2020 vil Geodatastyrelsens produktion af grønlandske søkort være tilbage på sporet

Skibskreditten opretter ny enhed

Danmarks Skibskredit vil fokusere mere på den digitale omstilling. Derfor rykker analysechef Christopher Rex til en ny enhed, og Henriette Brent-Petersen støder til.

Mærsk henter kvindelig finansdirektør

Svenske Carolina Dybeck Happe bliver ny finansdirektør i Mærsk-koncernen med virkning fra senest 1. januar 2019.

Nordea ser nye muligheder i shipping

VIDEO
Brand er slukket på containerskib ved Indien

Styrelse henter hjælp til sagsbehandlingspukkel

Miljøstyrelsen vil nu gøre brug af eksterne konsulenter, så havnevirksomheder ikke længere skal vente i månedsvis på at få godkendt eksport og import af affald

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.3