Her er havets professionelle redningsmænd

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser



Hvis du har rejst på Jyllands vestkyst, kender du dem. De solide røde murstenshuse på kysten med grønne porte prydet af to danske flag.

Nogle er lavet om til museum med den originale træbåd indenfor, mens andre stadig fungerer med nyt materiel bag portene, der symboliserer århundreders heltemod.

Intet mindre kan beskrive det, for hvem har lyst til at kaste sig ud i Vesterhavets brusen i en træbåd fra 1912?

Det var dengang fiskerne, som satte livet på spil i deres fritid, og sådan er det til dels i dag, selvom Kystredningstjenesten er en topprofessionel organisation under Søværnet. Men det frivillige element består, og det er tydeligt på en af landets store stationer, Kystredningsstation Gedser, der har fire fuldtidsansatte og syv frivillige/rådighedsansatte - samt fire reserve-redningsmænd.

Tysk pres

Der er masser af plads på parkeringspladsen i havnens yderkant. Færgen til Tyskland er ved at forlade lejet, og vi tjekker ind efter aftale med stationsleder Brian Bennetsen. Han beretter, at Kystredningsstation Gedser blev oprettet i 1925 efter tysk pres.

- Dengang var det frivillige alle sammen, mens det i dag er en blanding. Det var en robåd til at starte med, og siden blev stationen opgraderet med en motorredningsbåd, siger han og tilføjer:

- Der havde tidligere været en del strandinger på Gedser Rev og Rødsand, som havde kostet menneskeliv.

I 1989 fik stationen et terrængående køretøj med trailer og en gummibåd efter, og i 1991 fik den L.W. DAM, samt en ny hurtig FRB - en såkaldt fast rescue boat (se boks).

Frivillige i dag

Stationsleder, Brian Bennetsen, startede selv som frivillig i 1984.

- Dengang havde vi typisk 25 aktioner om året, men i kraft af et bedre og hurtigere materiel kan vi komme længere omkring i dag, og er nu på over 70 aktioner om året. Så stationen har udviklet sig meget, fastslår han.

Der er imidlertid andre, som stadig er frivillige. Bruno Rasmussen, som er lidt oppe i årene, er en af dem.

- Det er lidt en livsstil. Jeg kommer gladeligt herned på stationen hver eneste dag for at snakke lidt og hygge mig sammen med de andre, beretter han og tilføjer:

- Jeg kunne jo gå hjem på pension, hvis jeg ville. Men her er et godt fællesskab. Og når alarmen lyder, tænker man ikke på andet end at komme af sted.

Ud på vandet

Fuldtidsansatte Casper Hansen er i slutningen af tyverne. Han har været her et år på fuld tid og før det tilknyttet som frivillig i tre år. Og han er kaptajn, da vi skal ud og sejle i den lille FRB’er:

Det adrætte fartøj hamrer snart udover vandet, mens skummet sprøjter om ørene på os, og Casper fortæller om sit karrierevalg, der er inspireret af både far og farfar. Begge har nemlig været på Redningsstation Gedser:

- Jeg bor hernede, og de søgte medarbejdere på stationen. Jeg synes, det lød spændende og udfordrende, noget jeg gerne ville bruge min fritid på, siger han og uddyber:

- Jeg havde været mekaniker i mange år, men der skulle ske noget andet. Det er lidt en livsstil, du skal hele tiden have mulighed for udkald i baghovedet, og det gør at man er nødt til at agere i hverdagen.

- Jeg tager ikke lige en uanmeldt tur til København, siger han og erkender, at udfordringen for en yngre mand netop er, at man ikke kan være helt så spontan som mange andre.

Altid klar

Da vi har sejlet noget tid skifter vi over i den store båd, L.W. DAM, midt på søen, mens fartøjerne forsigtigt slår mod hinanden i det vuggende hav.

Her bliver vi igen modtaget af stationsleder Brian Bennetsen.

L.W. DAM gør en stor forskel for folkene, især ved eftersøgninger og i aktioner, der strækker sig over mange timer med flere aktører og til de tunge opgaver, beretter han, mens han holder øje med søen fra broen. Stationslederen tilføjer:

- I 2012 fik vi FRB09 og den sejler 10 knob hurtigere end den tidligere båd. Den gør en stor forskel. Vi har i dag det materiel, der giver mening for en station i et farvandsområde som vores. Vi har også et godt redningskøretøj med RHIB på trailer, vi kan bruge til det kystnære og på stranden. L.W. DAM er 27 år og skal på et tidspunkt udskiftes med noget nyere, forklarer han.

JRCC er ansvarlig

Siden Søværnets Operative Kommando blev nedlagt har JRCC (Joint rescue and Coordination Center, se boks, red.) ansvaret for alt, hvad der handler om redning til søs. De bestemmer, hvilke enheder man har at trække på i det pågældende farvand.

- Når folk ringer 112 sendes oplysningerne videre til JRCC, tegner de klart, hvem der har ansvaret og hvem der har opgaven. En OSC - on scene coordinator - bliver udpeget af JRCC, forklarer Brian Bennetsen. Da vi er kommet ind på land igen får vi en kop kaffe i stuen, der samtidig er operationelt hovedkvarter. Og stationslederen erkender, at der kan være udfordringer, ved at folk i dag bor ét sted og arbejder et andet sted, mens børnene skal til fodbold et tredje sted.

- Vi har jo ikke de arbejdspladser i lokalområdet, der var før og ikke så mange unge, men vi har ikke problemer med rekruttering pt., fastslår han.

Dermed kan Kystredningsstation Gedser i mange år frem stille klar til afgang inden for et kvarter. Som Brian Bennetsen udtrykker det:

- Også om natten, for når alarmen går, så er det ud af sengen, ind til højre, op på cyklen og af sted!


FAKTA: Beredskabet til søs

Det primære redningsberedskab er Flyvevåbnets redningshelikopter og Kystredningstjenesten.

Dernæst står en række andre klar til at hjælpe:

Søværnets enheder rykker selvfølgelig ud, samt Falck og Marinehjemmeværnet (som normalt hovedsageligt håndterer farvandsovervågning).

Dertil kommer tyske og svenske SAR-fartøjer og hjælper i tilfælde af en større aktion.

Og fiskerikontrollen, lodsbåde, vindmølleskibe og andre på vandet – og alle hjælper, når det kniber.

Endelig har den almennyttige forening Dansk Søredningsselskab, der blev oprettet i 2010, 10 stationer fordelt i landet.


Hvor er redningsstationerne?
Chr. Ø, Nexø, Rønne, Klintholm, Gedser, Grenå, Anholt, Sæby, Østerby, Skagen, Hirtshals, Thorup Strand, Hanstholm, Nr. Vorupør, Agger, Thyborøn, Thorsminde, Hvide Sande, Esbjerg, Sønderho og Rømø.


Her er Gedsers to SAR-både

L.W. DAM: Længde: 23,3 m. Bredde: 5,6 m. Dybgang: 1,7 m.
Bygget i 1991. Stålskrog og aluminium overbygning.
Maskinrum: 2 x Stilbar skruer. Maks fart: 18 knob.

FRB09: Længde: 10,8 m. Bredde: 3,30 m. Dybgang: 0,55 m.
Byggeår: 2012 Maks. fart: 42 knob. Bygget i aluminium.
Maskinrum: 2 x 435 HK. Volvo med waterjet.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Jysk by åbner to kilometer ny havn

GALLERI: Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen...

DFDS sælger Sortehavsfærger

SKIBSSALG: Den ukrainske chartrere overtager DFDS’ to gamle Lisco-færger

Plus

Værfter og turister holder liv i Faaborg Havn

Med tre værfter på havnen og et offshore-rederi har Faaborg Havn flere industri-aktører. Men krydstogt og lystsejlere holder også liv i den gamle købstadshavn

Plus

Jorden rundt på berømt sejlskib

Til oktober åbner en ny udstilling om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus, og dermed kommer et af Danmarks vel nok mest berømte skibe - ’Nordkaperen’ - på museum

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Alba Tankers ’Pacific’ i Sydhavnen i Aarhus sidste mandag. Et par dage senere sejlede tankskibet nordpå mod Stord i Norge...

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

”Hvad byder man uventede gæster”

UVENTEDE GÆSTER: Når 3.800 gæster pludselig bankede på i Fredericia, så fristes man let til at citere en tv-reklame fra et dansk kaffemærke, som også involverer et skib!

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.23