A.P. Møller står til bøde for ulovlig arbejdskraft

| Af /ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Forsvarer for Danmarks største rederi langer ud efter både styrelse og anklagemyndigheden i bødesag

Ansættelsen af tre udlændinge, to kinesiske kvinder og en amerikansk mand, skal udløse en bøde til rederiet A.P. Møller A/S, fordi udlændingeloven er blevet overtrådt.

Sådan lyder kravet fra anklagemyndigheden mandag i Københavns Byret. Rederiet erkender sig skyldig med hensyn til de to, men nægter i den tredje sag.

- Når der er tale om gentagelsestilfælde, trækker det i skærpende retning. Det kan ikke være rigtigt, at der sker så mange fejl. Der skal være styr på det i en stor virksomhed, siger anklagerfuldmægtig Rasmus Thisted.

Nogen præcis og samlet bødepåstand kommer han ikke med. De to af sagerne bør medføre bøder på henholdsvis 40.000 og 30.000 kroner, mener han.

I den sidste siger taksten egentlig 60.000 kroner, men der er formildende omstændigheder, lyder det.

Hovedpersonen i denne sag, der er business analyst i rederiet, bryder ud i gråd, da dommeren giver hende det sidste ord.

- Hvis jeg havde kendt reglerne, ville jeg ikke have gjort det. Jeg havde ikke den nødvendige information. Jeg ville ikke overtræde loven, forsikrer den sortklædte kvinde.

Hun fik oprindeligt en arbejdstilladelse, da hun boede i Sverige, hvorfra hun pendlede til København. Herefter ville hun bosætte sig i Danmark.

Læs også: A.P. Møller Capital rejser 6,3 mia. kr. til Afrika-fond

Da det ikke lykkedes at finde en god lejlighed, flyttede hun tilbage til Sverige - men så klappede fælden. I tre måneder havde hun ikke haft arbejdstilladelse. Den fik hun dog straks igen, da hun opdagede fejlen.

- Det er en rent formel fejl. Det er ikke den type tilfælde, som lovgiver har ønsket at straffe, siger rederiets og kvindens forsvarer, advokat Claus Ryberg Hoffmann, der forlanger frifindelse.

Han kritiserer anklagemyndigheden for at have rejst sagen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration for mangelfuld vejledning.

- Hun havde ikke chancen for at vide, at hun overtrådte loven, siger advokat Claus Ryberg Hoffmann.

Læs også: DP World nærmer sig Mærsk-territorium med Unifeeder-køb

De to andre tilfælde handler dels om en amerikansk mand, der arbejdede i fire måneder, selv om hans arbejdstilladelse var udløbet. Og dels om en kinesisk studentermedarbejder, der i tre måneder arbejdede i mere end de tilladte 20 timer ugentligt.

- Vi har fastsat en række guidelines og procedurer, så det ikke sker igen. Vi har strammet rigtigt meget op, siger advokat Anne-Marie Olsen fra A.P. Møller i retten.

Dommeren kommer med sin afgørelse mandag 19. februar.

/ritzau/


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Tre savnet efter VLCC-eksplotion

Norden i plus trods tørke i tank

Nyhedsbrev

Øresundsbron melder om øget trafik

Online Avis Arkiv

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Containerrater i højeste niveau i et år

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

DFDS's aktier hårdt ramt af tyrkisk uro efter opkøb

Det danske rederi DFDS købte i juni et stort, tyrkisk rederi. Med landets finansielle krise rammer det aktien.

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARTEC vil øge optaget

Nordjyllands store uddannelsescenter inden for søfart satser på at øge optaget på de maritime uddannelser

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Positionsbillede

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Send til en kollega

0.242