Maersk Line hæver omsætning med 3,5 mia.dollar

| Af redaktionen / Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Maersk Line scorer overskud på 511 mio. dollar i 2017 og hæver omsætningen - Men samlet kommer A.P. Møller-Mærsk ud af 2017 med et stort underskud på grund af nedskrivninger

Maersk Line ser ud til at være tilbage på banen efter sommerens lammende cyberangreb.

Fredag blev årsregnskabet offentliggjort for verdens største containerrederi.
Regnskabet viste en omsætningsfremgang i Maersk Line på godt 3,5 mia. dollar til samlet 24,3 mia. dollar. 

Læs også: ”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Det såkaldte underliggende - og dermed direkte sammenlignelige - resultat for 2017 lyder på et overskud på 511 mio. dollar mod et stort underskud i 2016.

Ser fremad
Administrerende direktør Søren Skou ser da også fremad med positive øjne.

– Vi har taget de første skridt mod integrationen af vores container shipping-, havne- og logistikforretninger og den digitale transformation tager form, siger Søren Skou i en erklæring fra selskabet.

– Samtidig har vi fundet nye ejere til en del af de energirelaterede forretningsenheder.

Koncernunderskud
Kigger man samlet på hele Mærsk-koncernen er billedet dog mere negativt.

Konglomeratet A.P. Møller-Mærsk kom ud af 2017 med endnu et stort underskud.
Denne gang lyder det på 1,164 mia. dollar svarende til lidt over 7 mia. kr.

Det store overskud hidrører først og fremmest en række meget store nedskrivninger i flere af selskabets divisioner i løbet af året, ikke mindst i olieboredivisionen Maersk Drilling.

Det underliggende koncernresultat - der udelader f.eks. nedskrivninger - viser således et samlet overskud på 356 mio. dollar.

Læs også: Norden i plus trods tørke i tank

– Det seneste år har været usædvanligt for A.P. Møller - Mærsk, karakteriseret af et cyberangreb og udfordringer i driften af nogle havne, lyder det fra Søren Skou.

På koncernniveau er omsætningen steget, så den i 2017 endte på 30,945 mia. dollar mod 27,266 mia. dollars året før.

– Det lykkedes at forbedre omsætningen med 13 pct., øge vores cash flow og løfte det underliggende overskud fra et lavt udgangspunkt i 2016. Dog vidner det finansielle resultat om, at væsentlige forbedringer fortsat er nødvendige. Hvad angår fremdrift på den strategiske agenda, ser det anderledes positivt ud, lyder det fra Søren Skou.

A.P. Møller - Mærsk 
mio. dollars 2017 2016
Omsætning 30.945 27.266
EBITDA 3.532 2.745
EBIT 641 245
Resultat før skat 25 -298
Resultat - fortsættende aktiviteter -194 -469
Resultat - afsluttede aktiviteter -970 -1.428
Underliggende resultat 356 -496
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2017.

Mere om: Mærsk | regnskab | Søren Skou


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Tre savnet efter VLCC-eksplotion

Norden i plus trods tørke i tank

Nyhedsbrev

Øresundsbron melder om øget trafik

Online Avis Arkiv

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Containerrater i højeste niveau i et år

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

DFDS's aktier hårdt ramt af tyrkisk uro efter opkøb

Det danske rederi DFDS købte i juni et stort, tyrkisk rederi. Med landets finansielle krise rammer det aktien.

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARTEC vil øge optaget

Nordjyllands store uddannelsescenter inden for søfart satser på at øge optaget på de maritime uddannelser

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Positionsbillede

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Send til en kollega

0.207