Nye maskiner sikrer kort kajtid

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

N.C. Nielsen og NorSea Group Denmark har samarbejdet i flere år omkring den interne logistik på det travle havneområde i Esbjerg.

Forsyningsskibe anløber havneterminalen hver eneste dag. Fra relativ stilhed forvandles havnearealet nu til en veritabel myreture, hvor både kraner, mandskab. Det kørende heavy duty-materiel skal samarbejde tæt for at opretholde en høj effektivitet.

Hos NorSea Group Denmark er sikkerheden vægtet meget højt. Faktisk har virksomheden ikke haft en eneste arbejdsulykke gennem fem år, og trods stor intensitet på havnen med mobile kraner, travle terminaltraktorer, store gaffeltrucks, ventende lastbiler og havnearbejdere på kajkanten er det lykkedes at opretholde et højt sikkerhedsniveau i årevis.

- Vi kunne aldrig drømme om at gå på kompromis med sikkerheden, lyder det fra , fortæller Allan Mørup, der er Head of Base Operations & Projects hos NorSea Group Denmark.

- Det er alfa og omega her på forsyningsbasen. Vi stiller meget store krav til både vores mandskab og vores materiel. Det skal være sikret på alle tænkelige måder. Vi har nøje indarbejdede procedurer for sikkerheden. Vores egne og erfarne truckførere holder os strengt til sikkerhedsreglerne.

Hurtig service på havnen
På samme vis skal det kørende "heavy duty" materiel leve op til de strenge sikkerhedskrav.

Derfor var det oplagt for NorSea Group Denmark at vælge de to Konecranes SMV 16-1200 C og en Terberg terminaltraktor til de mange udfordrende transporter på havnearealet.

- Maskinerne skal ikke bare være sikre. De skal også kunne holde til de mange tonstunge løft og være fuldt funktionsdygtige året rundt og i al slags vejr, siger produktchef Bo Nørgaard fra N.C. Nielsen, der importerer og forhandler kørende materiel fra både SMV Konecranes og Terberg.

Slider på maskinerne
- Vi slider rigtigt meget på udstyret og opererer med en maksimal 5-års grænse for maskinerne, fortæller Allan Mørdrup fra NorSea.

- Maskinerne bliver udnyttet til det yderste. Det er derfor vigtigt at vi har fået en serviceaftale med N.C. Nielsen med fast tilknyttede servicemontører, der kan reparere og vedligeholde maskinerne løbende.

- Det er helt afgørende, at denne service foregår hurtigt og effektivt mellem afgang af et skib og inden ankomst af det næste skib.

Klemgafler til Konecranes
De to leverede Konecranes er tilpasset med skræddersyede gafler og tilmed specialudviklede klemgafler, der relativt nænsomt kan gribe et bundt af borerør og fragte det fra oplagringsplads til kajkanten og det ventende forsyningsskib.

- Klemgaflerne er et godt eksempel på nyttigt ekstraudstyr til vores Konecranes trucks, siger Allan Mørdrup.

- Klemgaflerne har den fordel, at de kan monteres på ganske få minutter og afmonteres lige så hurtigt, når opgaven er løst.

- Det betyder, at vores gaffeltrucks hele tiden kan køre optimalt og bidrage til hurtig transport af meget forskelligt gods.

Mere om: intern transport


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Nyhedsbrev

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Online Avis Arkiv

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Kommuner raser over Canal Tours

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Norden i plus trods tørke i tank

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.209