Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger EU-midler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I februar planlægger projektlederne for det dansk-svenske strategiske analysesamarbejde, af en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, at indsende en ansøgning om finansieringsbidrag fra EU’s strukturfond Interreg. Arbejdet startede i efterår og strækker sig over tre år med et indledende budget på 10 millioner danske kroner.

I begyndelsen af sommeren blev Danmark og Sverige enige om at påbegynde en strategisk analyse af muligheden for en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Analysearbejdet er blevet tildelt et budget på 10 millioner danske kroner, men nu undersøges mulighederne også for yderligere finansiering.

– Lige nu forbereder vi en ansøgning til Interreg. Den skal udarbejdes for den ansøgningsperiode som gælder nu og skal indsendes i februar, siger Peter Bernström, strategisk planlægger på Trafikverket og projektleder for de svenske indsatser i analysearbejdet, til News Øresund.

Eftersom Sverigeförhandlingen, som påbegyndte undersøgelsen om en fast HH-forbindelse, afsluttedes i december, vides det endnu ikke, hvordan repræsentationen fra svensk side kommer til at se ud fremover. De myndigheder, som står for arbejdet, er henholdsvis Trafikverket på svensk side og Transportministeriet og Vejdirektoratet på dansk side, som også har en projektleder for den danske indsats. Arbejdet vil blive præsenteret som en slutrapport i 2020.

Den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA) var sidste år positivt indstillet over for en HH-forbindelse, men fremhævede, at han kun var interesseret i en biltunnel. Udgangspunktet for arbejdsgruppen er dog at se på to slags tunneler.

– Vi er stadig lidt i opstartsfasen, men rammerne for arbejdet er at se på en ny, fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, og vi undersøger både vejtunnel og jernbanetunnel til persontrafik, siger Peter Bernström.

Forud for analysen er et fælles dansk-svensk prognosearbejde, hvis beregninger viste, at kapaciteten på Øresundsbron kun rækker til 2050, men at der også kan findes andre gode grunde til at bygge en ny forbindelse over Øresund, som for eksempel at forkorte rejsetiden eller forbedre integrationen. Den nuværende arbejdsgruppe tager afsæt i samt fortsætter prognosearbejdet, men fokuserer også bredere:

– Vi kommer til at kigge på de trafikmæssige muligheder for konkret trafikplanlægning, men også muligheden for anderledes finansierings- og implementeringsmodeller. Derudover skal vi også regne på økonomien i projektet, og hvordan afgiftspolitikken påvirker mobiliteten. Det handler meget om at få skabt en platform for fremtidige diskussioner samt at få oparbejdet en viden om hvilke effekter, en ny, fast forbindelse kan få, siger Peter Bernström.

I det tidligere prognosearbejde fremgik det, at der findes adskillige flaskehalse i forbindelse med Øresundsbron som som kræves udbedret for at kapaciteten skal kunne holde frem til 2050. Kommer du til at prioritere sådanne udbedringer?

– Ikke i dette projekt. Når det handler om kapacitetsforøgende udbedringer ved Øresundsbron håndteres det af Trafikverket, siger Peter Bernström.

I forhold til andre regionale forslag til faste forbindelser over sundet har arbejdsgruppen fået til opgave at fokusere på det nordlige Øresund. København og Malmøs fælles undersøgelse af en ny, fast forbindelse over Øresund i form af en metro mellem byerne blev sidste år bevilget finansiering af EU’s Interregprogram til en fjerde undersøgelse.

– De øvrige diskussioner følger vi naturligvis med i, eftersom vi befinder os i samme område, men Helsingborg-Helsingør er afgrænsning for vores projekt, siger Peter Benström.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Kommuner raser over Canal Tours

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Nyhedsbrev

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Online Avis Arkiv

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Norden i plus trods tørke i tank

Øresundsbron melder om øget trafik

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Containerrater i højeste niveau i et år

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Send til en kollega

0.23