Franske Total står til skattefordel i Nordsøen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Det er ikke muligt at ophæve skattestop på olien, når Total overtager efter Mærsk ifølge Kammeradvokaten.

Når franske Total i år overtager Maersk Oil og olieudvindingen i Nordsøen, får selskabet samtidig ret til at blive kompenseret krone for krone af den danske stat for eventuelle skattestigninger de næste 24 år.

Læs også: Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

Det ser ud til at blive resultatet, efter at Kammeradvokaten har vurderet, at staten reelt ikke har mulighed for at udfase den såkaldte kompensationsret.

Det har flere forligspartier bag Nordsøaftalen ellers ønsket. Det skriver dagbladet Information.

Mere om salget af Maersk Oil

Mærsk sælger sin olie- og gasforretning til franske Total

CEO siger stop i Maersk Oil efter ejerskiftet

Maersk Oil-salg rejser spørgsmål om skattestigninger i Nordsøen

Kammeradvokatens notat vækker undren hos Enhedslisten.

- Nu kan regeringen bare bestemme, at statens værdier nærmest skal doneres væk til et fransk olieselskab, siger Enhedslistens skatteordfører, Rune Lund, og varsler, at han ønsker at vide præcist, hvad notatet medfører.

De Radikales finansordfører, Martin Lidegaard, erklærer sig "rigtig træt af", at Total står til at overtage kompensationsretten.

Læs også: Oliegigant tredobler milliard-overskud

- Jeg ville helt klart have foretrukket, at vi benyttede den her anledning til at gøre op med kompensationsretten.

- Og hvis ikke det var, fordi Kammeradvokaten er så entydig i sin vurdering, ville jeg også mene, at vi skulle forfølge det, siger Martin Lidegaard til dagbladet.

Nordsøaftalen har været omdiskuteret, siden den blev indgået i 2003 af et flertal bestående af den daværende VK-regering, DF og R.

Frem til 2042 giver den de tre selskaber i Dansk Undergrunds Consortium - Shell, Chevron og A.P. Møller-Mærsk - eneret til at udvinde olie og gas fra Nordsøen.

Læs også: Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De økonomiske vismænd har tidligere kritiseret aftalen for at være for gunstig for selskaberne på bekostning af skatteborgerne.

Debatten blussede op igen, da Mærsk i august 2017 indgik en aftale om at sælge sin olie- og gasforretning til franske Total for 47 milliarder kroner.

Nu øjnede kritikere af aftalen, heriblandt forligspartierne De Radikale og SF, en mulighed for, at staten kunne slippe ud af kompensationsaftalen.

De henviste til en oplysning fra energi-, klima- og forsyningsminister Lars Christian Lilleholt (V).

Læs også: Maersk Drilling forlænger med Brunei Shell

Ifølge ministeren lød det, at en ny ejer ikke "uden videre kan indtræde i den del af Nordsøaftalen, som vedrører kompensationsaftalen".

Men nu skriver Kammeradvokaten i et notat, at det ville "give anledning til så alvorlige retlige betænkeligheder", hvis man ikke lod Total overtage kompensationsretten.

Det er "reelt" ikke "en retlig mulighed", lyder det.

/ritzau/

Mere om: Maersk Oil | Total


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

Nyhedsbrev

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Online Avis Arkiv

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Kommuner raser over Canal Tours

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Norden i plus trods tørke i tank

Øresundsbron melder om øget trafik

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Containerrater i højeste niveau i et år

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Send til en kollega

0.205