'Kronprins Frederik' på tur efter Fayard-ophold

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Fragtfgærgen har gennemgået omfattende vedligeholdelsesarbejde og er helt nymalet. Samtidig er færgens leje i Puttgarden blevet bundsikret.

'Kronprins Frederik' har siden april 2017 sejlet som fragtfærge på Scandlines’ Rødby-Puttgarden rute. En rute hvor der er brug for ekstra kapacitet til at fragte den stigende mængde lastbiler på ruten.

Læs også: Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Frem til april 2017 sejlede færgen på ruten Gedser-Rostock, men da Scandlines’ indsatte sine to nye hybridfærger 'Berlin' og 'Copenhagen' på den rute, blev det muligt at flytte 'Kronprins Frederik' til Rødby-Puttgarden.

Gennemgribende tjek i Munkebo
Færgen trængte dog til en række vedligeholdelsesarbejder og et kosmetisk løft. Den opgave vandt værftet Fayard i Munkebo, hvor færgen var i tørdok i november og december 2017. Samtidig gennemgik færgen et Lloyd’s Register tjek. 

Der blev udført stålreparationer af ballasttanke; færgens bagbord ror blev fjernet og sendt til reparation, og dens propeller blev efterset af eksperter. Desuden blev skibets davider renoveret, og deres bæreevne tjekket ved hjælp af sandsække. Også ankerkæden fik en overhaling med rensning og tjek af styrke.

Malerarbejdet var omfattende. Først blev al bundmaling fjernet ved hjælp af ultrahøjtrykspuling med et tryk på 2.500 bar. Til sammenligning er almindelig højtrykspuling på 100 til 150 bar. Skibets bund har fået begroningshæmmende maling for at holde brændstofforbruget nede. 

Bundsikring af færgens leje i Puttgarden
Under 'Kronprins Frederik's værftsophold blev færgens leje i Puttgarden i Tyskland bundsikret for at forhindre erosion. 

Bundsikringen består af en 45 cm tyk betonplade, som blev afgrænset af 155 gabioner.

Før støbningen af betonpladen, blev bunden stabiliseret med ca. 2.500 tons sten. 

Med værftsophold og bundsikring er både færge og leje klar til at fragte den stigende mængde lastbiler, der krydser Østersøen mellem Danmark og Tyskland.

Mere om: FAYARD | Scandlines


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Hafnia sælger to LR1-tankere

Ejerskabet af to LR1-tankskibe er overgået fra Hafnia til Skaatholmen Shipping. Hafnia leaser dog skibene tilbage igen.

Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Nyhedsbrev

Plus

MH-O&Co supplerer flåden med søsterfartøj

OFFSHORE VIND: Ungt Esbjerg-rederi fortsætter opbygningen af CTV-flåden med indkøb fra Tyskland, mens to store nybygninger er på vej

Online Avis Arkiv

Esvagt har taget levering af to nye skibe

NYBYGNING: Besætningsskifte-skibet ’Esvagt Dana’ blev onsdag leveret i Spanien. Torsdag fulgte endnu et MPV-skib fra Cemre i Tyrkiet

Flere bygdeskibe på vej til Royal Arctic Line

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Medie: Celsius tjener 10 mio USD på salg af bulk-duo

Plus

Mega-ro/ro-skibe baner vejen for konsolidering

RO/RO-SKIBE: Kun få store operatører er forundt at bygge nye ro/ro-skibe, som er vokset markant i størrelse for at kondensere så meget af shortsea-trafikken som muligt i store korridorer

Plus

Et ro/ro-skib koster det dobbelte af et bilskib

RO/RO-SKIBE: Selv om et shortsea-ro/ro-skib nærmer sig et bilskibs størrelse kræver short-sea-trafik stadigt specialiseret tonnage. Grænsen mellem en ro/pax og en cruise-færge kan derimod ende med at blive udvisket

Plus

Ren intern milliardordre i Norge på kystvagtskibe

OFFENTLIGE UDBUD: Den norske stat har underskrevet milliardkontrakt med norsk værft efter et udbud, der af sikkerhedsmæssige grunde blev holdt internt blandt landets egne værfter

DFDS sælger Sortehavsfærger

SKIBSSALG: Den ukrainske chartrere overtager DFDS’ to gamle Lisco-færger

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Send til en kollega

0.241