TDC har 60 millioner til gode for nødopkald til havs

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

I kompensation for nødopkald til havs i Danmark skal staten betale TDC 60 millioner kroner.

Staten skal betale 60 mio. kroner i kompensation til telegiganten TDC for omkostninger i forbindelse med en tjeneste i Danmark, der gør det muligt for skibe at foretage nødopkald til havs.

Det er konsekvensen af en dom i Østre Landsret, oplyser retten i en pressemeddelelse. 

Dommen kommer, efter at EU-Domstolen i 2016 slog fast, at det ikke var lovligt, at Danmark før 2012 sendte regningen videre til TDC for nødopkald fra skibe.

Derfor har TDC ret til kompensation for den dækning, selskabet har betalt for. Kompensationen dækker perioden 2008 til 2009. 

TDC havde rejst krav om betaling af over 216 millioner kroner, som også dækkede nødtjeneste i Grønland i en periode 2010-2012.

Men den del af søgsmålet har TDC ikke fået medhold i.

- Ved den afsagte dom har landsretten frifundet de sagsøgte for den del af det rejste krav, der skyldes underskud ved tjenesterne i Grønland, lyder det fra retten, som begrunder det med, at Grønland ikke er medlem af EU.

I TDC Group vil man nu nærlæse den 119 sider lange dom og tage endeligt stilling til den. 

- Vi er tilfredse med, at der er faldet dom, og at TDC samlet får over 100 millioner kroner tilbage fra staten inklusiv tidligere tilbagebetalinger, siger koncerndirektør Jens Aaløse i en skriftlig kommentar.

- Det var penge, vi aldrig skulle have betalt i første omgang, og det er tilfredsstillende, at Østre Landsret anerkender dette, som staten selv har vidst siden 2012, tilføjer han.

Siden 2012 har det været statens opgave at betale for den maritime dækning.

Det var EU-Kommissionen, der dengang løftede pegefingeren over, at Danmark sendte regningen for nødopkald videre til de danske teleselskaber.

Derfor blev loven ændret. Det fik TDC til at stævne den danske stat for de millioner, de havde brugt på nødopkald før 2012.

Formelt havde TDC rejst sagen mod Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og Energistyrelsen. Det oprindelige krav lød på omkring 300 millioner kroner.

I kølvandet på EU-Domstolens afgørelse i 2016 refunderede Energistyrelsen 21. april 2017 TDC’s omkostninger for perioden fra 2010 til april 2012.

Men kun for tjenesten i Danmark. Ifølge TDC lød beløbet på 56 millioner kroner.

I forbindelse med privatiseringen i 1997 blev TDC pålagt at stå for de radiobaserede maritime nød- og sikkerhedstjenester i Danmark og Grønland. 

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Tre savnet efter VLCC-eksplotion

Norden i plus trods tørke i tank

Nyhedsbrev

Øresundsbron melder om øget trafik

Online Avis Arkiv

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Containerrater i højeste niveau i et år

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

DFDS's aktier hårdt ramt af tyrkisk uro efter opkøb

Det danske rederi DFDS købte i juni et stort, tyrkisk rederi. Med landets finansielle krise rammer det aktien.

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARTEC vil øge optaget

Nordjyllands store uddannelsescenter inden for søfart satser på at øge optaget på de maritime uddannelser

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Positionsbillede

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Send til en kollega

0.235