Ny Torm-aktieudvidelse skal finansiere ordrebog

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Produkttankrederiet vil udstede 12,5 mio. nye A-aktier. Provenuet skal bruges til at forstærke flåden. Meddelelsen kommer samtidig med et varsel om et stort overskud på driften for 2017

Det er rart at få en positiv regnskabsnyhed ud i forbindelse med en aktieemission. Og en sådan kunne Torm plc. præsentere, siden man forventer et overskud på driften (EBITDA) på 155-160 mio. US$ for regnskabsåret 2017. Overskuddet efter skat vil dog blive væsentlig mindre - mellem 0-5 mio. US$, forlyder det fra selskabet.

Meddelelsen kommer samtidig med, at Torm plc. udsteder 12,5 mio. nye A-aktier. Kapitalfonden Oaktree Capital Management, der i dag ejer 63,5 procent af A-aktierne, har garanteret et provenu på mindst 100 mio. US$, og efter aktieudvidelsen vil Oaktree sidde på 65 procent af aktierne.

På en telekonference i dag holdt CEO Jacob Meldgaard kortene tæt til kroppen ift. adressen på øvrige nye investorer, men det handler om EU- og UK-investorer, forlyder det.

På to stærke ben

Provenuet fra aktieudvidelsen vil dels gå til at konsolidere virksomhedens likvider, der vil være på 300 mio. US$ efter aktieemissionen. Dels til at købe ny tonnage, via nybygninger.

CEO Jacob Meldgaard pointerede, at det er første gang siden 2010, at dansk shipping rejser penge på Børsen.

- Vi er glade og stolte over, at vi kan rejse 100 mio. dollar, som er garanteret via Oaktree. Jeg hæfter mig ved, at vi har stærk opbakning fra Oaktree, som har været villig til at bakke emissionen op - og er villig til at tegne alle aktier, vi udsteder, siger han og tilføjer, at den solide drift af rederiet er det andet ben, der gør Torm interessant for investorerne.

Ny tonnage

Dirktøren lægger ikke skjul på, at man prioriterer ny tonnage højt.

Læs også: Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

- I 2019 får vi leveret to ny LR-tankere af Guangzhou Shipyard International. De har en værdi af 74 mio. US, og herunder udvider vi relationen til APM AMRO, siger Jacob Meldgaard med henvisning til, at den hollandske bank er med til at finansiere de to produkttankere.

- Og vi har fortsat fire optioner på hånden til attraktive priser hos GSI, tilføjer han og understreger, at de nye skibe bl.a. har de snart påkrævede ballastvandsystemer installeret ved leveringen samt mulighed for at installere tidssvarende scrubbere.

Læs også: Torm taber 58 millioner i andet kvartal

- Men vi vil også se på andre attraktive investeringsmuligheder for skibe, der allerede er på vandet, siger han med henvisning til, at det ikke kun er nybygget tonnage, ledelsen ser på.

Anden vækst

Udvidelse giver imidlertid også mulighed for at investere i anden vækst end nye skibe, fastslår Jacob Melgaard:

- Alle pengene bliver ikke brugt i et 'one-go' - vi har også mulighed for at se på andre områder. Med udvidelsen har vi 300 mio. US$ i likvider, og vi er trygge ved, at vi kan skabe yderligere vækst.

- Værdiskabelsen i Torm ser vi imidlertid ved, at vi har kontrollen med skibene, understreger Jacob Meldgaard som svar på et spørgsmål, om man vil købe sig ind i andre produkttankrederier. I så fald bliver det som kontrollerende ejer.
Mere om: TORM


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Nyhedsbrev

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Online Avis Arkiv

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Kommuner raser over Canal Tours

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Norden i plus trods tørke i tank

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.21