Mærsk og IBM sammen om blockchain-teknologi
Et banebrydende samarbejde er indgået mellem de to giganter, som vil gå digitale veje for at forbedre verdenshandel
Fart på teknologien
Nyt selskab i New York
Mange har vist interesse
To giganter går sammen. A.P. Møller - Mærsk og IBM har etableret et joint venture, der ved hjælp af blockchain-teknologi skal skabe mere effektive og sikre metoder i forhold til den globale handel. I fællesskab skal de to giganter udvikle en ny digital platform, som med åbne standarder skal være tilgængelig for hele det globale shipping-økosystem. Formålet er at fremme gennemsigtighed og en mere enkel transport af varer på tværs af lande og handelszoner. - Dette nye selskab er en milepæl i vores strategiske bestræbelser på at fremme digitalisering af international handel. Potentialet i at tilbyde en neutral, åben digital platform med sikre og lette måder at udveksle information er enormt, og alle spillere på tværs af forsyningskæden kan vinde ved det, udtaler Vincent Clerc, kommerciel direktør (CCO) hos A.P. Møller-Mærsk og fremtidig bestyrelsesformand i det nye joint venture. Ud over at bruge blockchain-teknologi til at drive den kommende platform vil parterne også anvende cloud-baserede open source-løsninger som kunstig intelligens, IoT og analysesystemer. Alt sammen skal det hjælpe firmaer med at flytte og spore varer digitalt. Tanken er, at producenter, rederier, speditører, havne samt myndigheder og i sidste ende kunderne kan drage fordel af disse nye teknologier. - Vores joint venture med Maersk betyder, at vi kan sætte fart på brugen af den eksisterende teknologi med millioner af organisationer, der spiller en afgørende rolle i et af de mest komplekse og vigtige netværk i verden, den globale værdikæde. Vi tror på, at blockchain nu vil fremstå i markedet som den fremmeste måde for virksomheder til at gribe nye, uudnyttede økonomiske muligheder, siger Bridget van Kralingen, senior vice president, IBM Global Industries, Solutions and Blockchain. IBM og Maersk begyndte i juni 2016 samarbejde om nye blockchain- og cloudbaserede teknologier. Siden har adskillige selskaber, inklusiv DuPont, Dow Chemical, Tetra Pak samt havnene i Houston og Rotterdam plus USA og Hollands toldmyndigheder afprøvet platformen. Med det nye joint venture giver parterne langt flere kunder adgang til løsningerne. Mange har ifølge de to parter allerede udvist interesse for at anvende platformen. Ejerskabet af det nye selskab er fordelt med 51 pct. til Mærsk og 49 pct. til IBM. Selskabet får Maersk Lines tidligere amerikanske chef Michael J. White som administrerende direktør. Det nye selskab, som endnu ikke har fået et navn, bliver placeret i New York. Det sker ifølge Mærsk, fordi koncernen i forvejen er alt for tæt forbundet med København. - Al udvikling af det teknologiske er sket på den amerikanske østkyst. Det andet er, at det skal være en 100 pct. uafhængig platform, og derfor skal det ikke i nærheden af København, fordi vi ønsker at understrege selskabets uafhængighed af Mærsk, siger Vincent Clerc fra Mærsk til Berlingske. Ifølge de to parter afhænger platformens succes af, at den får deltagelse af en stor del af verdenshandlens aktører. Indtil videre har flere globale koncerner som General Motors og Procter and Gamble vist interesse. Det gælder angiveligt også en række af containerrederiets konkurrenter, havneselskaber, told- og havnemyndigheder samt logistikselskaber blandt andet i USA, Singapore, Kina og Peru. - Det kan kun blive en succes, hvis en meget stor del af aktørerne i verdenshandlen ender med at deltage i det. Hovedparten af rederierne, terminalerne og andre skal være med ombord og gå med på, at det her er fremtidens digitale infrastruktur,« siger Lars Jensen, stifter af analysehuset SeaIntelligence Consulting, til Berlingske.