Shipping-rigmand scorer jackpot på kæmpevindmøller
To år efter at have stiftet United Heavy Lift i Hamborg har danske Lars Rolner scoret en lukrativ kontrakt med MHI Vestas om transport af havvindmøller
her
her
MHI Vestas
Succes i Hamborg
Mistede fart
Fyringer
Ønsker flere skibe
Skønt Lars Rolner har haft masser af succes i den tyske shipping-hovedstad, erkender danskeren, at der ikke været champagnebrus over United Heavy Lift i i de første år selskabets levetid. - Succes er jo et relativt begreb. I projektlast handler alt om overlevelse. Også her i Tyskland. Vi ikke alene overlever - vi kommer ud af 2017 med sorte tal på bundlinjen i alle fire selskaber, forklarer den danske iværksætter med henvisning til de fire shipping-selskaber, som han har stiftet i løbet af en kortere årrække: United Heavy Lift, United Wind Logistics, United Engineering Solutions og HeavyLift@Sea. - Det betragter jeg rent faktisk som en stor succes, lyder det lavmælt fra danskeren, der glider ubesværet rundt mellem dansk og tysk alt efter om samtalen foregår med Søfarts udsendte journalist eller bliver brugt til at besvare et af de mange opkald på mobiltelefonen. Læs blå bog for Lars Rolner . Læs mere om virksomheden United Heavy Lift . Som højdepunktet i 2017 peger Lars Rolner på, at United Heavy Lift vandt en vigtig kontrakt for vindmøllegiganten MHI Vestas om transport af samtlige V164 naceller, bundtårne og vinger fra selskabets fabrikker. Transporterne sker ud af Nakskov, Odense og Esbjerg og ud til de hubhavne, hvorfra installationsskibene laster de offshore-vindmøller der skal opføres. En kontrakt, som topchefen ikke ønsker at afsløre det konkrete omfang af, bortset fra, at den betegnes som værende ’meget stor’ og at den kommer til at løbe i adskillige år. Selskabet stiller et specialskib, taget ind som bareboat charter, med 2.700 m2 dæk, til rådighed for opgaven. - Det er os, der har udtænkt transportkonceptet og udført alle de ingeniørfaglige løsninger for de gigantiske komponenter. Vi har udviklet et helt nyt koncept for den måde, hvorpå lasten bliver surret om bord på skibet, forklarer Lars Rolner. Han fortsætter - De tekniske løsninger betyder, at skibet kan afsejle ca. 30 minutter efter den sidste komponent er blevet lastet. Vi har udviklet surringskonceptet for at kunne optimere processen om bord på et projektlastskib. Vi vil gerne bryste os af at være innovative på et højt ingeniørfagligt niveau. Det nye koncept betyder en væsentlig besparelse på den tid skibet bruger i havnene og dermed resulterer det i en økonomisk gevinst for vore kunder. United Heavy Lift råder over en af de øverste etager i et nybygget højhus placeret direkte på havnefronten. Selskabet er nabo til Hamborgs ikoniske operahus, Elbphilharmonie. Danskeren er faldet godt til i Hamborg, hvor det, som han siger, er bekvemt at drive forretning fra. United Heavy Lift tager projektlastskibe ind i kommerciel management og udnytter organisationens internationale netværk og ingeniørfaglige kompetencer til at skaffe komplicerede transportopgaver af stort og uhåndterligt gods. Kunderne er typisk store selskaber inden for infrastruktur eller energi. United Wind Logistics driver skibet ’Vestvind’ og arbejder iøvrigt med logistikløsninger hovedsageligt i Offshore vind-sektoren. United Engineering Solutions designer og ejer løfteværktøj, de designer transport og rammestativer til vindmøllebranchen, heavy lift-platforme samt andet grej til håndtering af tunge løft. Den gode kontrakt med MHI Vestas kan dog ikke skjule, at projektlastbranchen mistede blod fra start til slut i 2017. - Og det bliver ikke bedre. Der er ingen i projektlast, som har det godt i øjeblikket. Segmentet har jo som bekendt levet godt af det daværende opsving i olie/gas-branchen, og her bliver der ikke investeret nævneværdigt i større projekter i øjeblikket. De store EPC-firmaer i f.eks. Korea har fyret op mod halvdelen af deres ansatte. Der vil ikke blive igangsat nye, store projekter før hen imod slutningen af 2018, og herefter vil disse projekter først give ordrer til heavy lift-rederierne omkring 2020. Der er lang vej igen. Og selv om tingene udvikler sig mere positivt i offshore wind, er det ikke nok til at kompensere for den absolutte stilstand i olie/gas-sektoren. Størrelsen på den globale flåde af projektlastskibe er svulmet op som følge af de mange nybygninger. Men hvad har nedgangen betydet for United Heavy Lift? - Vi har skullet arbejde benhårdt på at indskrænke vores omkostninger lige som alle andre. Vi har set på vores kontorer, og vurderet, hvilke der giver en tilfredsstilende omsætning. De kontorer, som ikke har leveret et tilfredsstillende afkast, har vi lukket. Kontorerne i Houston og Shanghai er således blevet lukket i årets løb. Og her på hovedkontoret har vi da også måtte foretage en afskedigelsesrunde. Det har været en hård tur at komme igennem, men man er jo nødt til at træffe drastiske beslutninger, når markedet er som det er. Når tingene er så meget under pres som de er i øjeblikket, må man konstant optimere og omorganisere for at sikre, at man har det team, som fungerer bedst sammen, forklarer Lars Rolner. Da United Heavy Lift blev etableret, havde selskabet 16 skibe i flåden i kommercielt management fra tyske redere. De hårde tider i projektlast har dog gjort et kraftigt indhug i flåden, som i dag tæller otte skibe i kommercielt management. Ifølge Lars Rolner er selskabet ivrig efter at tage få flere skibe ind under sine vinger, så organisationen igen kan komme til at udnytte de mange stordriftsfordele. - Hvis der er skibe, som passer ind i vores profil og som giver gode synergi-effekter, så er vi bestemt interesserede i at tage flere skibe ind, siger Lars Rolner.