Crystal Nordic-direktør: Vi fik hurtigt skabt synergier
Siden 2016 har han stået i spidsen for en flåde af 15 tankskibe på 4.000-11.400 t.dv. Men Nordic Tankers-selskabet Crystal Nordic er nu solgt til Tyskland efter kun to års eksistens. Direktør Jan Eghøj fortæller her om processen
Hvordan er processen forløbet de sidste to år, set igennem dine briller som direktør?
Hvad er I lykkedes med - mere konkret?
Hvordan har flåden udviklet sig?
Lidt polemisk; er salget ikke ærgerligt for dig?
Hvad skal du bagefter?
CV - Jan Eghøj
Crystal Nordic blev skabt i 2016 som et fifty-fifty joint venture mellem Nordic Tankers og finske Crystal Pool, ejet af Borealis Maritime. Crystal Nordic skulle fokusere på Østersøen og det nordvestlige Europa med kemikalielaster og olie om bord på de 15 tankskibe fra 4.000-11.400 t.dv. Det gjorde man så godt, at Nordic Tankers sammen med Embarcadero Maritime (et Borealis Maritime og KKR joint venture) solgte Crystal Nordic med fortjeneste i slutningen af december. Køberen er John T. Essberger fra Hamburg. Og Per Sylvester Jensen - bestyrelsesformand for Crystal Nordic - gav denne forklaring: - Det er vores opfattelse, at John T. Essberger vil blive en god ejer af Crystal Nordic og dermed øge den service og fleksibilitet, vi tilbyder vores kunder. Manden på broen var imidlertid direktør Jan Eghøj, som kom fra Nordic Tankers i februar 2016. Han skulle styre det nye selskab fra samme etage som Nordic Tankers’ sidder i Hellerup. - Vi fik hurtigt skabt langt de fleste af de synergier, som man kunne forvente ved at lægge Nordic Tankers’ stainless steel short sea aktiviteter sammen med Crystal Pool. Det gjortde vi ved at arbejde målrettet og skabe gennemsigtighed i organisationen. Det er nok en af de ting, der har været med til at accelerere vores salg - at vi nåede så mange mål så relativt hurtigt. Når man er ejet af ’private equitiy’, bliver man solgt på et tidspunkt, det ved man jo, men det er sket lidt hurtigere, end vi havde regnet med. Og synergierne har nok været med til at skubbe på den salgsproces, der er foregået ved siden af. Vi fik skabt en god forretning. - Vi har udnyttet den øgede fleksibilitet ift. vores kunder. Vi fik udnyttet størrelsen på skibene; både ved de små skibe og de lidt større skibe. Dertil kommer, at vi fik skabt noget ejerskab i organisationen. Crystal Nordic har været en stærk organisation. De største udfordringer undervejs har været, at der ikke har været nogen flådefornyelse i det her segment. Alligevel skulle vi forbedre forretningen så meget, at business case’en for at bygge nye skibe ville se realistisk ud. - Vores flåde er den samme, som den var, dengang vi startede. Vi har ikke udvidet antallet af skibe, men har haft et rent fokus på at drive skibene bedre - vi er blevet dygtige til at lave ’parcel trade’, hvor man kombinerer flere forskellige laster, hvad enten det er kontrakt-laster eller spot. - Haha.. jo.. det er selvfølgelig lidt ærgerligt, for vi har lagt tid og energi i at drive det her frem. Men set fra den forretningsmæssige side giver salget rigtig god mening. Men jo, selvfølgelig er det da ærgerligt, for det har været en rigtigt interessant og spændende tid sammen med et fantastisk team. - Det er et godt spørgsmål. Først skal vi afvikle Crystal Nordic og overgive forretningen. Jeg håber da, at der dukker nogle muligheder op, men har ingen planer om at gå tilbage til Nordic Tankers, for det, som jeg gerne vil, er at lave noget på et tilsvarende niveau som i Crystal Nordic - at drive forretningen. 1. februar 2016-? CEO, Crystal Nordic (pt. under overdragelse) 2013-2016 Vice president, Global Operations, Nordic Tankers 2012-2013 Head of VLCC and Gas Operations, Maersk Tankers 2011-2012 Head of Gas Operations, A.P. Møller - Mærsk 2010-2011 Head of Gas operations, A.P. Møller - Mærsk 2005-2010 General manager, Eitzen Gas (i dag Evergas) 1999-2005 Operations manager, Maersk Gas Carriers