23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

FSG-værftet fortsætter succeskurs

VÆRFTER: Australsk færgerederi vil også have ro/pax-tonnage fra det succesfulde Flensborg-værft

FSG-værftet ved Flensborg Fjord få kilometer fra den dansk/tyske grænse forsætter med at sikre ordrer i bogen.

Værftet, der sidste år bl.a. leverede to bare boat ro/ro-nybygninger til DFDS, har således netop indgået et letter-of-intent med australske TT-Line på to ro/pax-færger på hver 212 meters længde med en kapacitet på 2.519 lanemeter og 2.000 passagerer.

Hvis hensigtserklæringen bliver til en firm ordre skal skibene leveres i 2021. Det er kun et par uger siden, at Irish Ferries løftede en option ved FSG-værftet på det, der bliver verdens største ro/pax-færge, når den leveres i 2020.

Værftet skal i forvejen allerede til sommer levere en stor ro/pax-færge til Irish Ferries.

Op til syv skibe i bogen

Derudover følger en stor LNG-drevet ro/pax-færge til franske Brittany Ferries i 2019 samt yderligere tre ro/ro-skibe i samme serie som DFDS-skibene, kontraheret på spekulation af værftets ejer, Siem Group.

Den først af disse, ’Fadiq’, er lige nu på prøvetur, inden den senere på måneden leveres på bareboat til en tyrkisk shortsea-operatør. De to resterende spekulationsordrer fra Siem Group, er placeret i produktionslinjen til levering i fjerde kvartal i år.

Indgås der firm kontrakt med TT-Line i den bebudede seks måneders periode, hensigtserklæringen gælder – altså i første halvår af 2018 - kommer FSG-værftet op på at have syv nybygninger i ordrebogen frem til 2021.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125