23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Super-CEO giver sig selv fem år

ÅRETS PROFIL 2017: Dobbelt-direktør Søren Skou har søsat en ambitiøs femårsplan, der skal bringe Mærsk tilbage som en vækstvirksomhed
















Loyal medarbejder



































Femårsplan for vækst



























Godt på overfladen





























CV Søren Skou:









Uddannelse:







Karriere:















Civilstand







Kilder: Kraks Blå Bog, Børsen og Mærsk (via Ritzau)

Søren Skou fik en stor opgave allerede i 2016. Han skulle lede opsplitningen af Mærsk-gruppen i ’energi’ og ’transport’, og det har han arbejdet hårdt på siden. Man kan argumentere for, at det er den største opgaven i Mærsk-historien - af to årsager. Mærsk har i nyere tid ikke haft en CEO, der både bestrider posten som adm. direktør i Mærsk-gruppen og i den største enkeltstående forretningsenhed, Maersk Line. Nu har man Søren Skou som dobbelt-whopper. Dertil kommer, at opsplitningen af Mærsk-gruppen i en energidel, der bliver solgt fra i bidder - og en transportdivision, der skal sikre fremtiden, er den måske største ændring af organisationen siden grundlæggelsen i Svendborg i 1912. At opgaven tilfalder Søren Skou er naturligvis ikke tilfældigt. Dels har han en lang, succesfuld periode i Mærsk, hvor han er respekteret som en dygtig analytiker. Dels har han ikke været andre steder. Han er firmaets mand i en tid, hvor man har besluttet at koncentrere sig om den traditionelle kerneforretning . Søren Skou begyndte i Mærsk-koncernen som 19-årig i 1983. Han kom ind som shippingelev kort efter gymnasiet og arbejdede sig op igennem hierarkiet til i dag at være den ubestridte topchef i virksomheden. De første 15 år hos Mærsk var Søren Skou i Maersk Line, hvor han havde ledende stillinger i blandt andet København, New York og Beijing. I 1999 kom han ind i Maersk Tankers, der har stor intern prestige i Mærsk som en af de traditionsrige forretningsenheder. Og i 2001 blev han adm. direktør for Maersk Tankers. Topchef Jess Søderberg forlod Mærsk i 2007, og det gav angiveligt plads til en større rolle til Søren Skou i det såkaldte Executive Board, som blev skabt på foranledning af den nye CEO, Nils Smedegaard Andersen. Da Maersk Lines daværende chef, Eivind Kolding, i 2012 rykkede til Danske Bank, rykkede Søren Skou tilbage til containerrederiet - nu som ny CEO for Mærsk-gruppens absolut største og mest traditionsrige forretningsenhed - Linjen, som de siger i Mærsk. Det var på et tidspunkt, da containershipping stadig led under finsanskrisens rystelser; overkapacitet og lave fragtrater, og det så skidt ud. Men i takt med en gradvis bedring af forholdene i branchen fik Søren Skou skåret omkostningerne ned, så Maersk Line igen blev det mest effektive containerrederi. Søren Skou har udover pladsen i Mærsks Executive Board flere bestyrelsesposter i koncernens selskaber og har bl.a. tidligere været i bestyrelsen i Danmarks Rederiforening. Mærsk-gruppen går nu ind i næste fase af Søren Skous plan for koncernen: Væksten skal have en spand kul, lød det i november. - Jeg tror, det vil tage tre-fem år at bygge den virksomhed, vi gerne vil have. Men jeg er også sikker på, at vi vil vise fremskridt hele tiden. Det er super spændende, og jeg tror virkelig på, at vi kan bygge et selskab, som igen kan blive en vækstvirksomhed. Det er helt klart målet, har han udtalt til Børsen. Topchefen vil geare Mærsk til at stå for den samlede løsning af godstransport helt fra fabrik til butik. Det betyder et tættere samarbejde mellem grenene i den integrerede Transport & Logistics-division, Maersk Line, APM Terminals og Damco, som skal gøre koncernen mindre afhængig af containerraterne. Der skal ganske enkelt sælges flere ydelser der relaterer sig til containerfragten til havs. Væksttrinnet følger efter en periode med frasalg af energirelaterede aktiviteter og et større fokus på containerdelen. Sidstnævnte hænger da også i bremsen. I det seneste kvartalsregnskab var det tydeligt, at tingene går den forkerte vej for Maersk Line. Mens den globale vækst i transporterede mængder var på 5 pct., gik containerrederiet tilbage med 2,5 pct. på området. På overfladen ser tingene ellers gode ud: Maersk Line formåede i tredje kvartal at indkassere et overskud på 220 mio. dollar mod et massivt underskud i samme kvartal i 2016. Men den positive udvikling kommer udelukkende fra den generelle stigning i containerraterne, som rederiet ikke har nogen indflydelse på - og derfor ikke kan tage æren for. - Årets tredje kvartal var bestemt ikke tilfredsstillende for Maersk Line. Som ledelsesteam præsterede vi ikke godt nok, og her vil jeg gerne understrege, at vi skal kunne gøre det bedre. Der er rum for forbedring og vi kan ikke skyde hele skylden på de negative effekter af sommerens cyberangreb, forklarede Søren Skou under en investorkonference. Mærsk-bossen måtte også konstatere, at Maersk Line ikke var det operationelt set mest pålidelige containerrederi branchen. - Vores rettidighed og operationelle pålidelighed skal være den bedste i branchen. Det var den ikke i tredje kvartal og det skal vi arbejde på at forbedre, fastslog Søren Skou i november 2017. Født 20. august 1964 i Aalborg Søn af skohandler Jørgen Skou og Margrethe Haugaard Skou Student fra Aalborg Katedral Skole i 1983 Har en HD i afsætningsøkonomi fra Handelshøjskolen i København samt en MBA fra IMD. Ansat i A.P. Møller-Mærsk i 1983 som shippingelev. Siden udstationeret i USA og Kina. Udnævnt til skibsreder i 2007. Fra 2001 administrerende direktør for tankskibsrederiet Maersk Tankers i København. Har også haft ansvar for gruppens Ro/Ro aktiviteter i Norfolk Line samt andel i Höegh Autoliners såvel som Maersk Logistics/Damco. 2012 udnævnt til CEO for Maersk Line. 2016 Udnævnt som ny administrerende direktør for Mærsk Gruppen. : Gift 10. september 1988 med Lene Buus Nielsen og har tre børn. Fritidsinteresser: Interesserer sig for kunst og for cykelløb i Alperne.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.092