Dansk-amerikaneren, fra Miami-selskabet Sunstone Ships, Niels-Erik Lunds store krydstogtsatsning i Kina, får Wärtsilä som underleverandør på maskinerisiden.
Læs også: Nyt om Project Unlimited efter tre års tavshed
Motor- og teknologikoncernen skal således foreløbigt levere fire motorer og et NOx-katalysatoranlæg til det første af de potentielt 10 104 meter lange ekspeditionskrydstogtskibe, Sunstone Ships, har option på ved China Marchants Heavy Industries.
Ordren består specifikt af to 6-cylindrene Wärtsilä 20-motorer med en tilhørende Wärtsilä NOx-katalysator, der opfylder kravet i Tier III. Derudover yderligere to 8-cylindrene Wärtsilä 20-motorer.
Norsk hovedentreprenør
Wärtsilä har ikke, som det ellers er normen, indgået kontrakt med byggeværftet, men derimod med norske Ulstein Design and Solutions, som leverer en samlet design- og udstyrspakke til det kinesiske værft.
Niels-Erik Lund løftede første gang sløret for det ambitiøse tonnageprojekt i det eksklusive ekspeditionssegment i 2014. Dengang med Europa som byggested. Efter tre års tavshed, meddelte Sunstone Ships marts i år imidlertid, at der nu var indgået aftale med China Merchants Industry Holding om byggefinansiering.
Kort efter stod det klart, at projektet dermed bliver det første vestlige nybygningsprojekt på krydstogtområdet, placeret på et kinesisk værft. Noget, der også forklarer den særlige konstruktion med Ulstein-gruppen.
Første X-Bow
Udover Wärtsilä har den norske hovedentreprenør indtil videre også indgået underleveranceaftaler med svenske Robert Tillberg Design om seriens interiørdesign samt med finske Mäkinen om turnkey-leverance på apteringensdelen.
Skibsserien til Sunstone Ships er første gang, at Ulsteins markante X-Bow-design, der oprindeligt er udviklet til offshoreskibe, anvedes på et krydstogtskib. Lindblad Expeditions kontraherede som det foreløbigt andet rederi i starten af måneden yderlige et krydstogtskib baseret på X-Bow-platformen.
Dette skal imidlertid bygges på Ulsteins eget værft i Ulsteinvik i Norge. Denne nybygning skal markedsføres under brandet National Geographic, og ventes leveret i starten af 2020. Den første af de kinesiske skibe ventes leveret på nogen lunde samme tid.
Motorleverance til dansk-amerikaners storsatsning
UNDERLEVERANDØRER: Wärtsilä kan potentielt komme til at levere 40 motorer til ét projekt, efter kontrakt med norske Ulstein