23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Verdens største VLEC’er til Evergas

GASTANK: Nybygget 95.000 kbm stort ethan-tankskib til skiffergas-fart mellem USA og Kina skal drives ud fra København












Skibe i DIS















Anvender afdampning















Læs også:

Evergas’ femte Ineos-skib navngivet ved Delawarebugten

"Vi forventer os meget af ethan-markedet"Verdens største ethan-tankskib kommer fra 2019 til at blive drevet af Evergas i København. Det drejer sig om en 95.000 kbm stor VLEC (Very Large Ethane Carrier), som inden for de kommende måneder vil blive kontraheret på et kinesisk værft. Kontrahenten er franske JACCAR Group, der har placeret operationen af en række af sine gastankskibe hos sit danske datterselskab Evergas. Ikke mindst otte avancerede 27.500 kbm store multigas ethan/LNG/LPG-tankskibe, i den såkaldte Dragon-serie. Alle i en langtidskontrakt med energiselskabet Ineos om transport af skiffergas-udvundet ethan mellem USA og Nordeuropa. Den kommende VLEC’er skal ligeledes beskæftiges i en kontrakt med Ineos. Denne gang i et setup mellem Ineos og kinesiske SP Chemicals, som for første gang skaber en transportkorridor med amerikansk skiffergas mellem USA og Kina. Nærmere bestemt til en ny opført cracker-facilitet i Taixing knapt 90 km oppe ad Yangtze-floden, som SP Chemicals forventer årligt kan producere 650.000 tons etylen. Et produkt, der hovedsageligt anvendes i plastindustrien. Tre af skibene i Dragon-serien sejler i øjeblikket under dansk flag. Om det nye skib også skal placeres i DIS er endnu ikke afklaret, oplyser Andrew McPhail, Vice Precident og Commercial Manager hos Evergas, til Søfart. - Det er ganske enkelt for tidligt at sige noget om flaget på det nye skib. Status er lige nu, at vi er langt fremme med designprocessen og er i forhandlinger med to forskellige værfter i Kina. Skibet får bl.a. de nyudviklede Type C Tri-lobe tanke, som indtil nu kun har været anvendt på nogle langt mindre nybygninger fra Hartmann-gruppen, forklarer Andrew McPhail. Han oplyser, at JACCAR formenligt vælger selv at producere tankene i regi af gruppens eget værft, Jiangsu Watts Offshore & Engineering, som bl.a. har speciale i netop produktion af tryksatte tanke til gastank-segmentet. Andrew McPhail oplyser endvidere, at VLEC’en vil få noget af den samme avancerede bunkerteknologi i forhold til at anvende ethan-afdampningen fra lasten som brændstof, som Dragon-serien. Dog i et totaktsmaskineri, modsat firetaksmaskineriet i de langt mindre Dragon-skibe, der blev leveret fra Nantong Sinopacific-værftet mellem 2015 og 2017. Den franske rederikoncern Bourbon overtog i 2016 det fulde ejerskab af en række selskaber i JACCAR-gruppen. Bl.a. moderselskabet bag Evergas, det Singapore-registrerede selskab Green-ship Gas samt 80 procent af det JACCAR-ejede skibsdesignfirma JHW Engineering & Contracting, der både har udviklet Dragon-serien og det aktuelle nybygningsprojekt.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172