Stadig flere leverandører melder sig i feltet bag CMA CGM’s realisering af verdens første serie af LNG-drevne store deepsea-containerskibe, som det franske containerrederi meddelte, at de vil gøre alvor af tidligere på måneden under COP23-klimakonferencen i Bonn.
Udover totakts-producenten Winterhus Gas & Diesels leverance af 12-cylindrene X-DF dualfuel low speed-motorer til de ni 22.000 TEU-store skibe, bliver det franske GTT, som skal stå for LNG-bunkertank-delen.
Tankene bliver GTT’s seneste Mark III membran-tanke, der modsat cylindriske eller sfæriske cryo-tryktanke lettere kan udnytte pladsen i skroget.
Dansk deltagelse
Dermed mindskes det øgede pladsbehov med overgangen fra konventionelle bunkertanke, der per kbm rummer en større brændværdi, end tanke med LNG.
Hvert af de ni LNG-drevne containerskibe får en membrantank på 18.600 kbm., som sikrer en aktionsradius svarende til en rundtur Asien-Europa-Asien.
Bygningen af CMA CGMs ni skibe er fordelt fem og fire mellem de to kinesiske værfter Hudong-Zhonghua Shipbuilding og Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. Skibene ventes leveret gennem 2019 og 2020.
Både CMA CGM og GTT har i de seneste par år deltaget i innovationsprojektet Joint Development Project om udviklingen af netop et LNG-drevet stort containerskib med anvendelse af en membran-tank. Projektet har også dansk deltagelse med Odense Maritime Technology.
LNG-containerskibe får membran-tanke
UNDERLEVERANDØRER: Den franske LNG-specialist GTT skal levere 18.600 kbm store membran-tanke til CMG CGMs nybygninger