23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Wärtsilä får LNG-premiere på ny motorserie

UNDERLEVERANDØRER: Ålandsk rederi har valgt endnu en stor europæisk systemleverandør til banebrydende cruisefærge-projekt i Kina

Det bliver Wärtsilä, der skal levere motorer, LNG-bunkersystem, navigationsudstyr og andre systemer til Viking Lines nybygningsprojekt på en meget avanceret og energioptimeret stor cruisefærge ved det kinesiske værft Xiamen Shipbuilding.

Den nye cruisefærge, der fra 2021 skal sejle mellem Sverige, Åland og Finland, udstyres som den første nybygning nogensinde med en ny generation af rotorsejl.

Med pressemeddelelsen om Wärtsiläs deltagelse i projektet, står det nu også klart, at cruisefærgen bliver en premiere for dualfuel-versionen af Wärtsilä nyudviklede W31-firetakts-motorserie, der i øjeblikket regnes som den mest energieffektive mediumspeed-motor på markedet.

Ålandske Viking Lines ordreafgivelse i Kina for præcist et år siden vagte stor international opmærksomhed, da nybygningprojektet er det hidtil mest avancerede, der er blevet placeret i Kina.

Problemer i Japan

Valget af et asiatisk værft til bygningen af en skibstype, der hidtil har været næsten synonym med en lille eksklusiv skare af europæiske værfter, sker på et tidspunkt i historien, hvor ordrebøgerne ved de europæiske værfter, er fuldbooket seks til syv år frem af den boomende krydstogtindustri.

Dette har i de seneste år gjort, at Kina i stigende grad er begyndt også at markere sig på markedet for bygning af krydstogtskibe, som i sin kompleksitet er direkte sammenlignelige med Viking Lines nybygningsprojekt hos Xiamen Shipbuilding.

Både Kina og Sydkorea har tidligere bygget ro/pax-tonnage til vestlige kunder, mens Japan hidtil er det eneste asiatiske land, der i et par omgange har bygget store vestlige krydstogtskibe. Særligt det seneste projekt med to godt 4.000 passagerers store søsterskibs-nybygninger til Aida Cruises blev voldsomt forsinket og endte med at blive en stor økonomisk belastning for Mitsubishi-gruppen.

Europæisk know-how

Et af de elementer, der kendetegner de aktuelle vestlige nybygningsprojekter på krævende skibssegmenter i Kina, bl.a. en serie af ro/pax-færger til Stena, en serie af X-bow-krydstogtskibe outsourcet fra den norske Ulstein-værftsgruppe og Maersk Supply Services bygning af fire subsea support-skibe, er store samlede leverancepakker fra de mest etablerede europæiske udstyrsproducenter.

Wärtsilä er i denne gruppe angiveligt den mest systemorienterede med store samlede og integrerede udstyrspakker. Konkret består leverancen til Viking Line-projektet af seks W31DF-motorer, koncernens LNGPac LNG-bunkersystem, bow thrustere, ballastvandsanlæg samt et integreret Nacos Platinum navigations-brosystem.

Den anden store europæiske hovedleverandør til projektet er ABB, der skal levere to XO2100 Azipod-propellere til fremdrivningen af den 1A Super-isklassede og LNG-elektrisk-drevne cruisefærge, som ydermere får en mindre del af sin power fra to Flettner rotorsejl. Derudover leverer ABB også generatorer og el-distributionssystemet.

En udfordring

Viking Line har valgt den veletablerede finske rådgivende skibsingeniørvirksomhed Deltamarin til at forestå engineering-delen med værftets egen udviklingsafdeling.

For et par måneder siden oplyste Viking Line endvidere, at der bliver det i en maritim sammenhæng ret ubeskrevne svenske arkitektfirma Koncept Stockholm, som får det overordnede ansvar for interiørdesignet af den omfattende passageraptering.

Viking Line har imidlertid endnu ikke meldt noget ud omkring en eventuel stor europæisk turnkey-leverance og konstruktion af selve interiøret. Netop denne del regnes erfaringsmæssigt som en af de største udfordringer ved at bygge store vestlige passagerskibe i Asien.

Først og fremmest på grund af afstanden til de overvejende europæiske interiørproducenter, men også grundet en både stor håndværksmæssig- og kulturelt baseret forskel mellem Europa og Asien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.199