Den japanske producent af totakts-skibsmotorer J-Eng (Japan Engine Corporation) har som den første motorproducent udviklet en low speed totaktsmotor, målrettet ro/ro-segmentet.
10UEC50LSE-Eco-B1, som modelbetegnelsen på den ti-cylindrene motor med 50 cm boring, er, er udviklet til et konkret ro/ro-nybygningsprojekt ved Mitsubishi HIs Shimonoseki Shipyard i Japan.
Men J-Eng forventer dog, at den nyudviklede motorserie i de kommende år får en større udbredelse på ro/ro-skibe, da den løser et gammelkendt problem i ro/ro-skibsdesign.
Udfordring med højden
Nemlig højdebegrænsningen mellem tanktoppen og hoveddækket, som altid har gjort, at det foretrukne motorvalg på ro/ro- og ro/pax-skibe har været de mindre energieffektive mediumspeed firetaktsmotorer, oftest i en to- eller fire-styk-konfiguration.
Den nye J-Eng-motor er imidlertid lavere en øvrige totaktsmotorer med det samme output. Dette er opnået ved, at have flere cylindre og lavere boring. J-Eng er resultatet af en fusion mellem Mitsubishi HIs totaktsdivision og licens-motorbyggeren Kobe Steel tidligere i år.
DFDS er et af de ro/ro-rederier, der allerede anvender totaktsmotorer i nogle af deres ro/ro-skibe. Her er den ekstra højde på motoren blevet integreret i den del af casing-komplekset på hoveddækket, hvor også rampen til det øvre trailerdæk er placeret. Altså udnyttes void spaced under rampen til at give plads til den ekstra højde.
Japanskudviklet totakter til ro/ro-skibe
FREMDRIVNING: Ny japansk motorsammenslutning løser gammelkendt højdeproblem på skibe med vogndæk