23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Power Flex kobler store havnekraner på el-nettet

Den familieejede Fredensborg-virksomhed har gjort strømfremføring til maskiner i bevægelse til sit speciale

- Et er at opfinde en maskine, der er fantastisk til at udføre en bestemt opgave. Men noget andet er at få power og styrestrøm frem til den. Det siger sig selv, at det ikke en udfordring, hvis maskinen er stationær. Men det er noget andet er, hvis den er mobil og i konstant bevægelse, siger direktør Ulrik Mark.



Han er anden generation i familievirksomheden Power Flex i Fredensborg, der blev grundlagt i 1984 af faderen, ingeniør Ole Mark. Power Flex er i dag en agenturbaseret ingeniørvirksomhed med speciale indenfor el-området.



Mere specifikt definerer Power Flex sig selv som specialist i strøm- og signaloverførsel til enheder i bevægelse. Altså i systemer, der sikrer, at alt fra industrirobotter hos Ecco, transportbånd på FL Smidts fabrikker rundt om i verden, forlystelserne i Tivoli og ikke mindst havnekraner rundt om i Danmark, bliver koblet til el-nettet.



Et vigtigt kerneprodukt hos Power Flex er slæberinge. Disse anvendes overalt i industrien til at overføre strøm og signaler til enheder, der roterer - og dermed udelukker anvendelse af et fast kabel, som ville blive vredet i stykker. Slæberingene leveres til lav- og højspændingssystemer og til overførsel af data og videosignaler, bl.a. ved lyslederteknologi.



Begrænset dansk produktion



Men Power Flex er også indirekte repræsenteret i kransektoren, ikke mindst på havnekranområdet via fransk-tyske Conductix-Wampfler, som Power Flex har forhandlingen af på det danske marked, forklarer Ulrik Mark.



- Jeg havde gerne set, at vi stadigt havde haft de store værfter i Danmark, så havde vi nemlig haft et meget større antal kraner herhjemme, og måske også en langt større dansk kranproduktion, siger Ulrik Mark, og fortsætter:



- Nu kommer alle nye kraner til danske havne fra udenlandske producenter. Rigtig mange af dem er med udstyr fra Conductix-Wampfler, udstyr som vi jo så ikke har solgt, men som er leveret direkte fra vores agentur. Power Flex kommer ind i billedet ved service og vedligeholdelse af udstyret. Denne type udstyr påregnes en levetid på ca. 30 år.



Renovering efter 10 år



Langt de fleste havnekraner anvender kabeltromler til strømoverførsel. Kabeltromlerne vinder kablerne op enten ved en fjeder eller ved en elektromotor afhængig af kabeltype og kørelængde.



Ulrik Mark fortæller, at kabler og kabeltromler på en havnekran typisk har en levetid på 10 år og derfor må påregnes udskiftet et par gange i kranens levetid.



Power Flex går parallelt med salget af komponenter også ind som en rådgivende ingeniørvirksomhed med beregning og dimensionering. Mange gange med efterfølgende specialfremstilling af komponenter på værkstedet i Fredensborg.



- Samtidigt har vi hele programmet fra Conductix-Wampfler, så vi kan også vælge at gå helt andre veje, hvis det viser sig at være den bedste løsning i den aktuelle situation. Det kan være en løsning med kabeltromler, strømskinner, kabelkæder eller skinnestyrede, forklarer Ulrik Mark.



Offshore og ROV



Det maritime marked hos Power Flex indbefatter også hele offshorebranchen, hvor særligt ATEX-certificerede (EU’s regler for bl.a. vejrbestandighed for produkter til offshore brug) kabeltromler anvendes til fremføring af power- og styrestrøm eller for luft og hydraulik.



Netop dette marked, som ikke mindst udgøres af Esbjergregionen med retrofit og vedligehold af rigge, er nede i meget lavt gear i øjeblikket på grund af et turbulent marked med lave oliepriser, forklarer Ulrik Mark.



Men det parallelle, og for tiden langt mere succesfulde offshore vind-marked, kaster så til gengæld andre opgaver af sig - også til Power Flex.



- Vi er for tiden i gang med en meget spændende specialopgave for et dansk rederi, hvor vi skal levere kabel og kabelhåndtering til en ROV, der skal anvendes til inspektion af de undersøiske strømkabler mellem havmøllerne. Projektet indebærer både power- og dataoverførsel mellem robotten og skibet, forklarer Ulrik Mark.



I det konkrete projekt indgår også avanceret lyslederteknologi, noget der er på stræk fremmarch, og for et firma som Power Flex er et naturligt supplement til fleksibel energioverførsel.



- For ti år siden frygterede jeg, at vi gik en helt trådløs fremtid i møde på signal og dataoverførsel. Men nu har vi en meget stor efterspørgsel på, at stort set alle maskiner også har en dataforbindelse via lyslederkabel, siger han, og forklarer:



- Det giver dels en stort set ubegrænset datakapacitet, men dels også langt større signalsikkerhed sammenlignet en trådløs forbindelse, der ville skulle fungere i et miljø med utallige andre bluetooth- og mobildataforbindelser.



- Derfor vedbliver mange maskiner fortsat med at være kabelforbundet, men nu også med en integreret dataforbindelse, siger Ulrik Mark, som dog også må forholde til udviklingen inden for den såkaldte IPT-teknologi (Inductive Power Transfer), hvor strøm overføres trådløst.



En teknologi, som også allerede udbydes af Conductix-Wampfler og allerede er tilbudt på det danske marked af Power Flex. Men ifølge Ulrik Mark går der flere år inden teknologien kommer til at erstatte kabler og kabeltromler på store havnekraner.



- Det er allerede meget udbredt, at f.eks. selvkørende gaffeltrucks eller industrirobotter anvender induktiv opladning, når de står stille om natten - eller i princippet kører hen over en ladecelle.



- Og i teorien kan man allerede i dag lave en vognbane på motorvejen med induktiv opladning til elbiler, men teknologien opererer stadig med en effektgrænse omkring 600 Watt. Så der er unægtelig stadigt et pænt stykke op til de 20.000 Watt, en havnekran forbruger, når den er i drift, understreger Ulrik Mark.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141