- Danske skibsofficerer er konkurrencedygtige på lønnen.
Det fastslår Søfartens Lederes direktør, Fritz Ganzhorn, efter Dania Ship Management i sidste uges udgave af Søfart fremlagde tal, som viste, at en dansk kaptajn er 24 pct. dyrere end en udenlandsk ditto.
Regnestykket viste blandt andet, at især pensionsindbetaling udgør en betragtelig meromkostning for den danske kaptajnsposition, som hos Dania Ship Management løber op i knap 1,2 mio. kr. årligt mod den udenlandske kaptajn, som koster ca. 960.000 kr. alt inklusive.
- Det er primært pensionsopsparingen, som er forskellen mellem en dansk og en udenlandsk kaptajn under DIS, for de udenlandske skibsofficerer er jo også omfattet af fx feriepenge og ATP, siger Fritz Ganzhorn.
Han mener på den baggrund, at den reelle lønforskel i Dania Ship Managements regneeksempel kun er omkring 19 pct.
Bøtten er vendt
Søfartens Ledere vurderer med udgangspunkt i en opgørelse fra analysehuset Drewry, at kun kaptajner fra Kina, Filippinerne og Myanmar får markant lavere lønninger end danskerne. Drewrys seneste tal på området er dog fra 2010-11.
Læs mere: Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner
- Der er ingen tvivl om, at der stadig er et spænd til nogle nationaliteter, fordi de ikke er kommet helt op på niveau endnu, eller deres leveomkostninger er lavere, så de kan klare sig med en lavere løn, siger Fritz Ganzhorn og tilføjer:
- Men jeg har ikke et generelt billede af, at danske seniorofficerer og skibsførere er dyrere end deres udenlandske kolleger. Snarere tværtimod har jeg indtryk af fra vores netværk på rederikontorerne, at bøtten er vendt, så der er mange udlændinge, der i dag tjener mere end vores medlemmer. Stigningen i dollarkursen har jo reelt også forbedret danske officerers konkurrence kraft med mere end 20 pct. over de seneste fem år.
Dania Ship Managements adm. direktør, Carsten Brix Ostenfeldt, udtalte i sidste uge til Søfart, at danske kaptajner har ry for at være af høj kvalitet, hvilket efter hans opfattelse kan retfærdiggøre en del af meromkostningen - dog næppe 24 pct.
- Det er jeg fuldstændig enig i, men jeg tror, at billedet er meget mere nuanceret, siger Fritz Ganzhorn og uddyber:
- Arbejdsmarkedet er blevet meget mere globaliseret over de seneste fem år. Der er sket rigtig meget på området, og vi ser også nogle af vores folk gå ud i mere freelance-agtige job, hvor man tager nogle kortere kontrakter med et rederi og arbejder på samme vilkår som fx inderne - og tjener rigtig mange penge.
Færre danskere i DIS
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer
Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere