23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Jørgen Løvendorf ville ud og opleve verden. Og mens de unge i dag tager ud som backpacker, lå det i hans lod i 1970’erne at tage ud og sejle.

Efter bare seks måneder på Søfartsskolen var det af sted med ’Skoleskibet Danmark’ og siden fem år med Mærsk fra 1977-82. Han var verden rundt, først med et tankskib og siden en gammel ro/ro’er - ’Eleo Mærsk’, beretter han.

Hvordan var det at sejle med den?

- Det var spændende, vi fik lov til meget som aspiranter. Jeg mønstrede i Hamburg og fik en tur til Fjernøsten og tilbage igen. Vi havde et godt klima om bord rent personalemæssigt. Det var danskere alle sammen.

Jeg tror ikke altid, det er så sjovt i dag, man kan jo ikke få de unge mennesker ud og sejle.

Med guitar i Østen
Hvad var den største oplevelse?

BREAKING
{{ article.headline }}
0.112