23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forsøg med AIS-bøjer

Når byggeriet af Femern-forbindelsen går i gang, vil op mod 3.000 tunnelarbejdere arbejde i skiftehold på den primære byggeplads ved Rødbyhavn for at støbe de 89 tunnel-elementer, som Femern-tunnelen består af.

Langt de fleste råmaterialer til byggeriet vil skulle sejles til byggepladsen. I byggeperioden vil en flåde af gravefartøjer, mandskabsskibe, varslingsfartøjer og forsyningsskibe derfor sejle til og fra byggeriet.

- Derfor er det vigtigt, at arbejdet tilrettelægges, så det ikke forringer sejladssikkerheden, mens Femern-tunnelen bygges, siger Claus Iversen.

Selve arbejdsområdet vil blive blive klart markeret med bøjer, og der arbejdes netop nu med et forslag om at udstyre bøjerne med AIS-teknologi, som vil gøre det muligt at se dem på skibenes radaranlæg. Samtidig er tunnellens linjeføring blevet lagt, så den kommer til at ligge et godt stykke øst for den nuværende færgerute, der forbinder Rødby og Puttgarden.

- Dette betyder, at byggeriet ikke vil påvirke færgedriften i området under normale omstændigheder, forklarer Claus Iversen.

Praksis på området varierer mellem Danmark og Tyskland.

Derfor har det været meget vigtigt at sikre, at de to lande var helt enige om spillereglerne og ansvarsfordelingen i Femern Bælt, før byggeriet går i gang.

- Vi har et godt samarbejde med de danske og tyske maritime myndigheder. Vi er nu nået til enighed om hvilke foranstaltninger, som skal være på plads. Vi er alle enige om, at sikkerheden har allerhøjeste prioritet, og med de planlagte foranstaltninger kan vi alle sove godt om natten, siger Claus Iversen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.082