23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

To specialbyggede skibe - såkaldte varselsfartøjer - skal være i døgnberedskab under det mangeårige anlægsarbejde med den kommende tunnel under Femern Bælt.

En aftale mellem Danmark og Tyskland har banet vejen for etableringen af det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse.

Aftalen betyder, at der etableres en ny - og tredje - VTS-central (Vessel Traffic Service) til at overvåge erhvervstrafikken på en af de maritime ’motorveje’ som løber tæt forbi Danmark.

Varselsskibene vil cirkle rundt om byggepladsen i døgndrift og gribe ind, hvis et skib kommer for tæt på anlægsområdet. Skibene har typisk en besætning på 4-6 mand, radar, horn og kraftige projektører, der kan lyse i alle retninger.

Massiv opgradering
To varselsskibe på vagt samtidig under et maritimt anlægsprojekt er en klar opgradering i forhold til tidligere, lignende projekter, hvor der under projektet med den faste forbindelse over/under Øresund kun var et enkelt varselsskib på vagt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079