Godt købmandskab og et stærkt teknisk fundament er styrker, som kendetegner det maritime Danmark.
Men når vi som industri imødegår nye digitale spillere og skal lære af big data, så lad os bygge på hinandens viden og måske ligefrem genfinde andelstanken.
Vi har brug for et netværk af maritime virksomheder og forskningsinstitutioner i vores nærområde for at lykkes med innovation.
Vi er i branchen vant til hård konkurrence og til at handle globalt.
Dynamisk tilgang
Når det kommer til innovation og udvikling, så kan vi ikke anvende det traditionelle leverandør- og kundeforhold - et samarbejde skal foregå med nogen som vi går i spænd med.
Innovation er en proces som er forankret i personlige relationer, gensidig tillid og respekt.
Initiativet skal selvfølgelig være markedsorienteret og fokuseret - men grundstenen er en dynamisk tilgang til læring: at kunne dele viden, eksperimentere og tage ærligt fejl uden at føle sig hængt ud eller blive udnyttet af den anden part.
Svært
Et godt samarbejdsprojekt er en strategisk satsning, hvor parterne i fællesskab afdækker uafklarede behov eller skaber mere værdi når opgaven løftes sammen.
Det skal med andre ord være svært og noget der virkelig batter.
En målsætning, eller en teknologi, som er så ukendt eller umoden, at selve udvekslingen af information, og sparringen om vejen til målet, er vigtigere end om slutproduktet er bedst og billigst.
Digitalisering er et område, hvor vi som industri burde samarbejde mere.
Et af de stærkeste aktiver vi har som branche er den viden og de data, som opsamles fra den daglige drift.
Og ja. Hvor ville det være herligt, at anvende disse data til beslutningsstøtte og nye, smarte services.
Svære data
Løsningen lyder jo til at være ligefor: At udvikle den perfekte ’Big Data’ platform, hvorpå udstyrsleverandører og app-udviklere kan sælge egne tjenester og derved indhøste endnu flere data.
En platform, som motiverer andre til at deltage og som skaber værdi for ejeren.
Problemet er, at det er svært at få data indsamlet, både praktisk og sikkerhedsmæssigt, at der er mange udstyrsleverandører med hver deres dataformat - og ikke mindst, at ejerskabet til dataene er kompliceret.
En dataplatform er et stykke infrastruktur - en umulig opgave at løfte alene, men måske en succes, hvis tilgangen er åben innovation.
20 initiativer
Jeg tror der er mindst 20 initiativer i gang for at udvikle netop den platform, som kan opnå verdensdominans.
Og de vil alle strande på grund af indædt konkurrence og uenighed om rettigheder til data.
For at en sådan platform skal lykkes, kræver det et ændret mindset omkring åbenhed og hvordan vi tjener penge på information og IP-rettigheder.
Vi kan ikke konkurrere om alting fra kælder til kvist eller fra køl til skorsten.
Er udviklingen af dataydelser din spidskompetence? Er alle data fra driften en del af kerneforretningen?
Del ud af dine data, lad andre udvikle dine ikke-strategiske initiativer, og bliv medejer af den nye andelsforening.
Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation
Det kræver gensidig tillid at udvikle den perfekte big data platform, hvorpå udstyrsleverandører og app-udviklere kan sælge egne tjenester og derved indhøste endnu flere data