EU presser IMO på udledninger

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Hvis FNs klimaorgan ikke får regulering af CO2-udledning i shipping på skinner inden 2023, vil det europæiske fællesskab tage affære

Efter længere tids tovtrækkeri mellem EUs medlemslande, Europa Parlamentet og EU Kommissionen nåede parterne i går torsdag til enighed om en aftale om klimakvoter. Aftalen er midlertidig og beskriver, hvordan systemet med klimakvoter (ETS) skal fungere efter 2020. 

Læs også: Nye CO2-mål giver redere hovedbrud

Det er relevant for skibsfarten, da det fra starten var et stærkt ønske fra Europa-Parlamentet at inkludere skibsfarten i kvotesystemet fra 2023 i tilfælde af utilstrækkelige fremskridt i IMOs eget arbejde med sin CO2-strategi.

- EU sender et stærkt signal til IMO om, at de skal levere samt at ’handlinger’ betyder meget mere end at skakke. Hvis IMO fejler, så har Europa et ansvar overfor sine borgere om at sikre, at alle sektorer bidrager til at sikre det globale klima, og at shipping ikke er undtager, siger Faig Abbasov fra interesseorganisationen Transport & Environment ifølge World Maritime News.

Den nye aftale EUs organer imellem kan ses i lyset af, at EU-landene menes at ville indtage en ledende rolle på FN-klimamødet, hvor der skal sikres en udmøntning af Paris-aftalen fra 2015.

Dansk rederiglæde 
Det har hele tiden været en prioritet for Danske Rederier at få rettet op på Parlamentets krav om EU-enegang i strid med forhandlingerne i IMO. Det lykkedes med den nye aftale, som giver IMO ansvaret til at komme med en ambitiøs aftale i 2023. Først herefter vil EU skulle sætte ind, hvis der ikke sket er tilstrækkelige fremskridt.

- Vi er meget tilfredse med, at de to processer nu er tilpasset hinanden i stedet for, at EU skulle kortslutte det igangværende IMO-arbejde. Så vi vil gerne kvittere for, at EU her har fundet den rette linjeføring, siger Casper Andersen, EU-chef i Danske Rederier. 

Deadlines for IMO’s arbejde med en global klimastrategi

April 2018: Vedtagelse af en indledende strategi for omfattende emissionsreduktioner fra skibe. Herunder fastlæggelse af ambitionsniveauer og korte, mellemlange og langsigtede tiltag

Forår 2023: Vedtagelse af en revideret strategi.

Mere om: EU | IMO | Paris-aftalen | Svovlkrav


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Styrelse henter hjælp til sagsbehandlingspukkel

Miljøstyrelsen vil nu gøre brug af eksterne konsulenter, så havnevirksomheder ikke længere skal vente i månedsvis på at få godkendt eksport og import af affald

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Nyhedsbrev

Tuco mærker opsving i regnskab

Online Avis Arkiv

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Potentiel livsfarlig ulykke på Fjord Line-færge

HAVARIRAPPORT: Skepsis forbyggede alvorlig arbejdsulykke, da split blev klippet over under udsætning af MOB-båd

Plus

Maersk Line tager nyt skridt mod autonome skibe

Med test af kunstig intelligens på ny feeder tager Maersk Line et skridt imod autonomi i flåden. Der er dog ingen planer om ubemandede skibe, lyder det fra Maersk Lines innovationsafdeling

Plus

Fagfolk på udflugt til Kalundborg Havn

Den storstilede udvidelse af Kalundborg Havn trak torsdag knap 100 fagfolk til Ny Vesthavn

Plus

Olfert Fischer endte i persillehakkeren

’Niels Juel’, ’Olfert Fischer’ og ’Peter Tordenskiold’ endte deres dage på Lindø Port of Odense

Plus

Coasteren 'Ann Rousing' er lastet med kostbart skrot

GALLERI: Havnevirksomheden H.J. Hansen Nedbrydning bruger coastertransport til få kostbart skrot ud på det globale marked

Mærsk fyrer 1200 i Chile

Maersk Container Industry samler produktionen af kølecontainere i Kina og lukker fabrikken i Chile. 1209 medarbejdere bliver berørt.

Plus

Mærsk: Vi kommer ikke til at sejle ubemandet

Skibe uden besætning er ikke fremtiden, lyder det fra Maersk Lines chef på området. En gradvis indførelse af automation giver dog god mening, fortæller han til Søfart

Hurtigruten overtager Kleven-værftet

To iværksættere udvalgt til ny start-up hub i Svendborg

Svendborg skal være centrum for maritimt iværksætteri, lyder det fra folkene bag en ny maritim iværksætterbase i byen. De første virksomheder kan nu nyde godt at hjælp til vækst.

Karstensens åbner eget skrogværft i Polen

Med ønske om at blive herre over egen produktion åbner Karstensens Skibsværft nu skrogproduktion i Polen.

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Stena Line vil nedbringe forbrug med kunstig intelligens

Kunstig intelligens på vej til Maersk-konkurrent

Plus

Fremtidens intelligente skib har stadig søfolk om bord

ABB’s maritime udviklingschef har formuleret et koncept for fremtidens autonome skib, som beskriver, hvornår besætningen kan tillade sig at forlade broen

Plus

Nivå-virksomhed leverer rent vand til søfarende

Nordsjællandske Bin-X står bag membransystemer til at rense brugsvand - blandt andet på skibe. Alt fra et tysk efterforskningsskib til store, danske færger er afhængige af teknologien

Plus

Hafnia bruger containere til ballastvand

Rederier, værft og producenter i samarbejde om effektiv installation til rensning af ballastvand

Pureteq udvider og ansætter

Scrubber-producenten Pureteq er gået fra udviklingsvirksomhed til produktion og har ordrer for 150 mio kroner, siger indehaver Erik Skjærbæk til Fyens.

Hobby-ubådene breder sig over hele verden

Andy Peters' hjemmebyggede ubåd er 2,8 meter lang og blot 80 centimeter høj.

Hoyer finder ny CEO hos Wärtsilä

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

Send til en kollega

0.279