23948sdkhjf

40 millioner til Ærøs hybridfærge

ÆrøXpressen er et skridt nærmere sit mål om en grøn færgerute mellem Marstal og Rudkøbing i 2019 med tilsagn om finansiering på omkring 40 millioner

En grøn færgerute mellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland kan snart blive en realitet. Det skriver Danmarks Grønne Investeringsfond i en pressemeddelelse.

Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank har netop givet tilsagn om finansiering for omkring 20 mio. kroner hver til den kommende hybridfærge på ruten. ÆrøXpressen, der står bag færgen, forventer drift i foråret 2019 allerede. 

Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift, hvor 25 procent af den samlede sejltid vil ske på el. Over de kommende ti år vil færgen gradvist blive 100 procent eldrevet. 

- ÆrøXpressen bliver et godt bidrag til den danske flåde af grønne færger. Der er stort potentiale for grøn omstilling i den danske maritime sektor, og vi er glade for at kunne bidrage til, at den nye Ærø-færge kan realiseres, siger Michael Zöllner, erhvervskundedirektør i Danmarks Grønne Investeringsfond. 

Med tilsagn om finansieringen på plads kan ÆrøXpressen nu igangsætte de næste skridt mod en endelig realisering af færgeprojektet. Man vil rejse den resterende kapital gennem aktier til privatpersoner. Målet er 7,4 mio. kroner i aktiekapital. 

Læs også: Fjord Line indstiller ruter til Bergen og Langesund

- Den kommende færge får stor betydning for Ærøs udvikling. De nuværende færger er presset på kapaciteten, og overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af ”Landevejsprincippet”, som har fået billetpriserne på alle danske øfærger til at falde, siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen. 

Planen er, at færgen skal drives kommercielt af Danske Færger A/S, og der forhandles i øjeblikket med flere værfter om nybygningskontrakten. 

Om hybridfærgen
Hybridfærgen skal sejle på el i havnenære områder, hvilket direkte medfører en dieselreduktion på ca. 25 procent i forhold til almindelig færgedrift. Ladestationer til færgens batterikapacitet bliver installeret på kajen ved begge havneanløb.

Strømforsyningen i Marstal allokeres fra forsyningsnettet på Ærø, som modtager lokal vindmøllestrøm.

Rådgivende ingeniør på projektet har beregnet en årlig CO2 besparelse på ca. 333 tons ved 25 procent eldrift, og har samtidig påpeget væsentlige positive miljøpåvirkninger som reduceret støj, NOx og partikeludledning.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156