40 millioner til Ærøs hybridfærge

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

ÆrøXpressen er et skridt nærmere sit mål om en grøn færgerute mellem Marstal og Rudkøbing i 2019 med tilsagn om finansiering på omkring 40 millioner

En grøn færgerute mellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland kan snart blive en realitet. Det skriver Danmarks Grønne Investeringsfond i en pressemeddelelse.

Læs også: Ærøxpressen bekræfter nybygning

Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank har netop givet tilsagn om finansiering for omkring 20 mio. kroner hver til den kommende hybridfærge på ruten. ÆrøXpressen, der står bag færgen, forventer drift i foråret 2019 allerede. 

Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift, hvor 25 procent af den samlede sejltid vil ske på el. Over de kommende ti år vil færgen gradvist blive 100 procent eldrevet. 

- ÆrøXpressen bliver et godt bidrag til den danske flåde af grønne færger. Der er stort potentiale for grøn omstilling i den danske maritime sektor, og vi er glade for at kunne bidrage til, at den nye Ærø-færge kan realiseres, siger Michael Zöllner, erhvervskundedirektør i Danmarks Grønne Investeringsfond. 

Med tilsagn om finansieringen på plads kan ÆrøXpressen nu igangsætte de næste skridt mod en endelig realisering af færgeprojektet. Man vil rejse den resterende kapital gennem aktier til privatpersoner. Målet er 7,4 mio. kroner i aktiekapital. 

Læs også: Ærøxpressen udsteder nye aktier

- Den kommende færge får stor betydning for Ærøs udvikling. De nuværende færger er presset på kapaciteten, og overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af ”Landevejsprincippet”, som har fået billetpriserne på alle danske øfærger til at falde, siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen. 

Planen er, at færgen skal drives kommercielt af Danske Færger A/S, og der forhandles i øjeblikket med flere værfter om nybygningskontrakten. 

Om hybridfærgen
Hybridfærgen skal sejle på el i havnenære områder, hvilket direkte medfører en dieselreduktion på ca. 25 procent i forhold til almindelig færgedrift. Ladestationer til færgens batterikapacitet bliver installeret på kajen ved begge havneanløb.

Strømforsyningen i Marstal allokeres fra forsyningsnettet på Ærø, som modtager lokal vindmøllestrøm.

Rådgivende ingeniør på projektet har beregnet en årlig CO2 besparelse på ca. 333 tons ved 25 procent eldrift, og har samtidig påpeget væsentlige positive miljøpåvirkninger som reduceret støj, NOx og partikeludledning.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Status fra Thyborøn – Agger om ny hybridfærge

FÆRGER: Den nye ’Kanalen’ ventes at afgå Søby om tre uger efter forsinket batterileverance

Plus

Maersk Line tager nyt skridt mod autonome skibe

Med test af kunstig intelligens på ny feeder tager Maersk Line et skridt imod autonomi i flåden. Der er dog ingen planer om ubemandede skibe, lyder det fra Maersk Lines innovationsafdeling

Plus

Canadisk Mærsk-skib følger søster til Danmark

OFFSHORE VIND: ’Maersk Nascopie’ er på vej til A1 Offshore Solutions danske offshore vind-flåde

Plus

Coasteren 'Ann Rousing' er lastet med kostbart skrot

GALLERI: Havnevirksomheden H.J. Hansen Nedbrydning bruger coastertransport til få kostbart skrot ud på det globale marked

Monjasa køber bunker-skib til kanalen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Mærsk: Vi kommer ikke til at sejle ubemandet

Skibe uden besætning er ikke fremtiden, lyder det fra Maersk Lines chef på området. En gradvis indførelse af automation giver dog god mening, fortæller han til Søfart

Stena indsætter Bornholmer-færge ud fra Frederikshavn

FÆRGER: ’Hammerodde’ flyttes fra Rønne-Køge til Frederikshavn-Gøteborg

DFDS løfter option hos Jinling

SHORTSEA: Den tredje option er nu udnyttet i DFDS’ serie af nye meget store ro/ro-skibe

Sun Stone bestiller tredje nybygning i Kina

KRYDSTOGT: Succes tegner sig for dansk-amerikaners unikke tonnage-setup til ekspeditionskrydstogtsegmentet

Plus

HH-Ferries sender færge østpå

FÆRGER: Backup-færge på sommercharter mellem det estiske fastland og Saaremaa

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Plus

Tonnagetransaktion mellem to Øresundsrederier

PASSAGERFART: Sundbusserne fordobler og udvider samarbejdet med Spar Shipping

Ny tonnage til Lars Rolners United Heavy Lift

Med en deck carrier-nybygning på 26.000 t.dv. i flåden er Lars Rolners United Heavy Lift klar til nye markeder.

Fjerde Starfish overtaget i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret ‘Mærsk Minder’ til Maersk Supply Service

Plus

MAN Diesel & Turbo klar til stor motorsatsning

For første gang siden 2015 sender de danske ingeniører fra MAN Diesel & Turbo en nyudviklet motor på markedet - den har flaskegas som drivmiddel

Danske rederiers store indtægtskilde er væk

Gennem tiderne har køb og salg af tonnage været en af de største kilder til indtjening for danske rederier. Nu er det slut, skriver Finans.

Plus

Nivå-virksomhed leverer rent vand til søfarende

Nordsjællandske Bin-X står bag membransystemer til at rense brugsvand - blandt andet på skibe. Alt fra et tysk efterforskningsskib til store, danske færger er afhængige af teknologien

Sundbusserne køber ny færge til Øresund

Rederne Hans Froholdt og Geir Jansen fra Sundbusserne har købt 'Jeppe' hos Spar Shipping til udvidet drift på Øresund

Mærsk-konkurrent bestiller 12 ultrastore containerskibe

Plus

Stena RoRos tonnagespekulation bærer frugt

SHORTSEA: Fransk færgerederi henter nu sin anden nye ro/pax-færge hos Stena RoRo. DFDS kom på samme kundeliste tilbage i april

Plus

Styrelse afviser at genoptage sag om opgavetyveri i Vejle

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen nægter at gå yderligere ind i sagen om Vejle Havns brug af egen slæbebud til en bugsering. Danske Rederier har ellers dokumenteret, at der var private virksomheder, der kunne have varetaget opgaven

Plus

Bornholms nye færge til Køge og Tyskland tæt på prøvetur

FÆRGER: ’Hammershus’ holder tidsplanen og forventes på prøvetur om et par uger

Torm og Norden bag historisk DIS-vækst

Plus

Tidligere Samsøfærge fik lift til Torshavn

FÆRGER: Midlertidig færgerokade på Færøerne sendte ’Issehoved’ over Nordatlanten som projektlast med Eimskip

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

Send til en kollega

0.27