Dansk bidrag til maritim digitalisering i Østersøen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske Maritime og DFDS er med i et unikt miljøsamarbejde mellem forskningsinstitutter og den maritime branche i Østersøen. Projektet, som er døbt Ecoprodigi, har som mål at skabe digitale løsninger, som øger skibes øko-effektivitet i hele deres levetid.

Læs også: DFDS's aktier hårdt ramt af tyrkisk uro efter opkøb

- Det er et ambitiøst og spændende samarbejde, der skal hjælpe med at positionere Østersøregionen som en frontløber i digitaliseringen af søfartserhvervet til fordel for regionen og miljøet, siger Project Manager i Technical Organisation, Mads Bentzen Billesø, som repræsenterer DFDS i projektet.

Ecoprodigi fokuserer på at skabe og teste digitale løsninger for overvågning af skibes ydelser, forbedring af lastning og stuvning samt værftsprocesser. Desuden vil projektet lave guides og anbefalinger for digitalisering i branchen, anbefale politikker for myndigheder, udforme træningsprogrammer til værftsøkosystemer og arrangere events for offentligheden.

- Vi ser frem til – sammen med projektorganisationen og medlemsvirksomheder – at deltage i dette spændende projekt, som kan få stor betydning for såvel landene omkring Østersøen generelt samt specifikt for den maritime industri, der skal udvikle og levere løsningerne. Vi glæder os til at byde ind med kompetencer samt at drage nytte af projektets resultater, siger teknisk chef Valdemar Ehlers, Danske Maritime.

Ecoprodigi-projektet har modtaget over tre mio. euro fra EUs Interreg Baltic Sea Region. Med partnernes egne bidrag er det samlede budget på 4,2 mio. euro. Projektet ledes af universitetet i Turku i Finland og skal køre i tre år.

Læs også: Flere studerende ind på de maritime uddannelser

DFDS har et budget på 75.000 euro, medfinansieret af EU Interreg BSR.

De danske partnere i projektet er foruden Danske Maritime og DFDS: Aalborg Universitet, J. Lauritzen, Vessel Performance Solutions, Syddansk Universitet, Færgesekretariatet, Kockumation, Logimatic, SIMAC og OSK-ShipTech. 

Kilde: Danske Maritime og DFDS



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Nyhedsbrev

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Online Avis Arkiv

Landstrøm til debat i Aarhus efter krydstogt-succes

1

Tuco vil sælge både til forsvars-industrien

OPDATERET. Canadiske Defence Unlimited International skal som ny repræsentant for Tuco Marine markedsføre Pro Zero-bådene til forsvars- og sikkerhedsopgaver.

Bunker-sammenslutning vil forurenet brændstof til livs

Maersk-konkurrent vil bygge 22.500 TEU-skibe uden bulb

Esbjerg skal tage skraldet fra offshore-ophugning i Frederikshavn

Fem spanske færger skal konverteres til LNG

Beskidt bunker giver motorstop i Singapore

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Kongsberg køber Rolls-Royce Marine i mia-handel

Norske Kongsberg overtager de kommercielle aktiviteter i Rolls-Royce i en handel til 4,2 mia. kroner.

VIDEO
Første LNG-skibe går nordøst over Rusland uden isbryder

Plus 1

HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret

Efter en række indkøringsvanskeligheder og leverandørsvigt, forventer topchef Johan Röstin, at rederiets to batteri-drevne færger vil være klar til fuld eldrift efter sommer

Plus

Havneboss jagter det gode købmandskab

Barbara Scheel Agersnap har brugt sin første tid som adm. direktør for Copenhagen Malmö Port til at lægge strategien for de kommende år. Den handler i høj grad om at skabe en platform, der gør havnen i stand til at reagere på forandringer

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden med EasyCert  

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Automatik 2018

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Ströter Flangeencodere

Send til en kollega

0.381