23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt vind-rederi tredobler flåden

OFFHORE VIND: To charterskibe og en nybygning til ny kontrakt med Orsted på britisk sokkel. Yderligere en nybygning på vej












En samlet leverandør















De to nybygninger



















Læs også:

Danmarks nyeste offshore vind-rederi lagde fra land i Esbjerg med CTV’en 'Vivace'

MH-O & Co satser på StratCat 27,5 med fire motorer og vandjetsEn af Det Blå Danmarks nyeste offshore vind-entreprenører, Esbjerg-rederiet MH-O & Co, bygger nu sit tredje og fjerne skib, mens der yderligere tages to moderne crew transfer-fartøjer ind på lange timecharter-aftaler fra en britisk reder. MH-O & Co, der blev etableret for to år siden af tidligere KEM-Offshore CTO Mik Henriksen, tog sidste år levering af to 27,5 meter nybyggede og in-house-udviklede crew transfer-fartøjer fra Strategic Marine i Vietnam. Begge skibe til tysk flag på kontrakter for E.ON på tysk sokkel. Nu har MH-O & Co sikret sig kontrakten på at stille med tre crew transfer-fartøjer til Orsted UKs (tidligere DONG Energy UK) Horn Sea havmøllepark ud for Grimsby i England. Kontrakten starter i 2018 og løber frem til ultimo 2019 med optioner på forlængelser. To af fartøjerne hertil bliver de to 2016-byggede 27,4 meter crew transfer-katamaraner ’Rix Leopard’ og ’Rix Lynx’, som tages ind fra britiske Rix Shipping. - Jeg havde ikke mulighed for at stille med mine egne skibe, så jeg valgte i stedet at finde noget moderne og egnet tonnage ude i markedet, som jeg kunne tage ind på timecharter. Fartøjerne har UK-flag, hvilket jo også er en fordel, når de skal arbejde på britisk sokkel. Her i Esbjerg ser vi jo også gerne, at fartøjerne på de danske projekter har dansk flag, forklarer Mik Henriksen til Søfart. Han oplyser endvidere omkring charterarrangementet, at Orsted foretrækker en samlet leverandør på kontrakten, hvorfor det ydermere gav mening for MH-O & Co, at hente chartertonnage ind til egen disposition fra en tredje part. Det tredje fartøj til kontrakten med Orsted bliver den første af de to nybygninger, rederiet har kontraheret ved et værft i Indonesien. Også disse fartøjer er udviklet og designet in-house. Nybygningen til Orsted bliver en forstørret udgave af de gængse crew transfer-fartøjer i offshore vind-markedet. Det vil sige 39,2 meters længde mod typisk 27-28 meter og med en tre gange så stor dødvægtkapacitet end normen i segmentet i dag. Mik Henriksen forklarer, at de særlige specifikationer er et ønske fra Orsted. Han oplyser endvidere, at den anden af de to nybygninger bliver specificeret anderledes. Bl.a. bliver den mere målrettet mod opgaver som SOV (Service Operation Vessel). Han ønsker dog på nuværende tidspunkt ikke at løfte sløret for kunden bag den SOV-orienterede nybygning. Skibene bygges til dansk flag og ventes leveret i september 2018.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11