Politikere: Det ærgrer os, når ordrer går til udlandet
Danmark må derfor blive bedre til at udfordre EU’s regler, så flere maritime opgaver bliver på danske hænder, mener både DF og SF
Maritim tradition
Lovens rammer
Innovation som markedsføring
Danmark er for meget duksen i klassen, når det offentlige sender maritime indkøb i udbud. Det medgiver to politikere fra hver sin fløj i Folketinget. De kommer dermed Danske Maritime i møde i organisationens kritik af, at en række offentlige ordrer på fartøjer er endt i udlandet. - Jeg ærgrer mig over det, hver gang en ordre går til udlandet. Vi må i Danmark godt udfordre reglerne mere, når vi sender opgaver i udbud i EU, så ordrerne bliver på danske hænder, siger Lisbeth Bech Poulsen, erhvervsordfører for SF. Et nyligt eksempel på en opgave, der gik til en udenlandsk virksomhed er fra i sommer, hvor den selvstændige, offentlige virksomhed DanPilot sendte nybygning af 11 lodsbåde ud af landet frem for at bruge de danske værfter. Og lige nu er et større miljøskib i udbud, hvor specifikationerne lægger mere vægt på tidligere erfaringer end på innovative løsninger, og dermed favoriserer udenlandske virksomheder. Ifølge de fælleseuropæiske udbudsregler, må man ikke diskriminere indenfor det indre marked, men man kan alligevel godt strikke udbud anderledes sammen, mener SF-ordføreren. - Vi kan godt blive bedre til formulere udbuddene, så de rammer det danske marked bedre. Vi har i Danmark en lang maritim tradition, og vi skulle gerne fra det offentliges side være med til at sikre, at vi bevarer vores styrkeposition, siger Lisbeth Bech Poulsen. Også Dansk Folkepartis erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby, mener, man fra politisk hold skal gøre alt, hvad man kan, for at holde de offentlige maritime ordrer inden for landets grænser. - Hvis vi kan gøre vores udbudspolitik mere målrettet danske virksomheder, så vil vi gerne være med til at se på det. Det er ærgerligt, når man sender en opgave i udbud, som udenlandske aktører har større sandsynlighed for at vinde. Vi må ifølge EU’s regler ikke udforme udbud, så kun danske virksomheder kan vinde, men vi kan godt udfordre lovens rammer og målrette udbuddene bedre mod danske leverandører, siger han. Et andet kritikpunkt fra Danske Maritime er, at man ikke i i tilstrækkelig grad har gjort danske skibe til udstillingsvinduer for ny teknologi og innovative løsninger Også det bakker Hans Kristian Skibby op om. - Hvis vi for eksempel kigger mod Ærø, så har vi verdens første eldrevne passagerfærge. Det er et godt eksempel på, at den maritime sektor i Danmark har gang i en masse spændende projekter, som kan bruges til at markedsføre os i udlandet, siger han.