Regeringen og Dansk Folkepartis planlagte takstnedsættelser på Storebæltsbroen vil ramme både overfarten Spodsbjerg-Tårs og Molslinjen på økonomien.
Det erkender transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i et svar til Folketinget.
Men hvor Spodsbjerg-Tårs, der drives af Færgen A/S, nu skal forhandle om størrelsen af en kompensation, så sejler Molslinjen i dag på kommercielle vilkår og vil derfor ikke modtage økonomisk kompensation fra Storebælt.
- Vi har hele tiden sagt, at det vil få konsekvenser, at en statslig konkurrent nu sænker prisen med 25 pct. - og 25 pct. er meget, siger Molslinjens adm. direktør, Carsten Jensen.
Det fremgår også af svaret fra Ole Birk Olesen, at det vil afhænge af "rederiets evne til at optimere priserne og sejladsen", hvordan takstnedsættelsen vi påvirke selskabets økonomi.
Det er derfor afgørende for den private aktør at kende rammerne for, hvordan aftaleparterne vil indfase en barbering af prisen over Storebæltsbroen.
Skuffelse hos Molslinjen: Ingen kompensation efter takstnedsættelse
Lavere takster på Storebæltsbroen udløser kompensation til rederiet Færgen, men ikke til Molslinjen. Det fremgår af et svar til Transportudvalget. Politikerne er ellers forpligtet til at opretholde to færgeruter mellem Sjælland og Fyn/Jylland