23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Den første tur med ’Selandia’

Den 12. februar 1912 afsejlede 'Selandia' fra København med kurs mod Bangkok på sin første tur. Det markerede en ny tid i den danske og internationale søfart. En tid hvor motorskibene kom til at dominere. En tid som vi i dag - mere end 100 år senere - fortsat lever i

’Selandia’ blev født ind i en havneverden præget af sejlskibenes himmelstræbende profiler og dampskibenes prustende, kulstøvsbefængte røgsøjler.

Blandt kæmperne gled robåde stille omkring.

Ældre Københavnere kunne stadig huske en tid, hvor dampskibene var undtagelsen, der forbandt hovedstaden med provinsbyer landet over.

Dampskibene havde i mange år deres styrke i netop denne nationale sejlads med post og passagerer, hvor hastighed og rettidighed var afgørende.

På de lange distancer over verdenshavene havde sejlskibene vist sig sværere at overvinde.

Sejl og maskine
Godt nok sejlede de bogstaveligt talt, som vinden blæste, men det var en enorm fordel for dem, at de ikke havde en maskine til at optage plads - for slet ikke at tale om den store mængde kul som dampskibene skulle have med som brændstof.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web02