23948sdkhjf

Medier: Mærsk solgte udtjent olieskib til skrothandler

Britiske miljømyndigheder har gennem et år undersøgt, om A.P. Møller Mærsk ulovligt eksporterede farligt affald

Britiske miljømyndigheder har gennem et år undersøgt, om A.P. Møller Mærsk ulovligt eksporterede farligt affald, da olieskibet ’North Sea Producer’ i 2016 blev solgt og havnede på åben strand i Bangladesh.

Politiken kan nu i samarbejde med Danwatch dokumentere, at den hemmelige køber var verdens største formidler af skibe til skrot, GMS. Over for myndighederne var GMS gemt bag et stråmandsfirma i østaten St. Kitts and Nevis.

Oplysningerne om den såkaldt hemmelige køber blev allerede i september offentliggjort af NGO'en Shipbreaking Forum og blev i den forbindelse omtalt i Søfart.

Læs også: NGO: Mærsk gav falske oplysninger ved salg af ’North Sea Producer’

Mærsk vil ikke svare på spørgsmål om, hvorfor Mærsk afviste at fortælle om den virkelige køber, da Politiken og Danwatch for et år siden afslørede, at det forurenede tidligere Mærsk-skib var havnet på en strand i Bangladesh, eller hvorfor danske og britiske myndigheder ikke kunne få oplysningen, når de spurgte. 

Via Afrika til en skrotstrand i Asien
Detaljer i forløbet tyder på, at ophugning i Bangladesh tidligt var en mulighed for ejerne, North Sea Production Company, et fælles selskab ejet 50/50 af Mærsk og den brasilianske virksomhed Odebrecht. 

Den ombyggede tidligere olietanker var indtil 2015 lejet ud til et oliefelt i Nordsøen, hvor den blev brugt til at oplagre og forarbejde olie, som blev pumpet op fra havbunden. Da kontrakten i Nordsøen blev opsagt, bad ejerne det skotske konsulentfirma Dundas om at »anslå skrotværdien«, hvis skibet blev solgt til ophugning i Indien, Pakistan eller Bangladesh. 

Fartøjet blev slæbt til Middlesbrough, hvor det lå i mere end et halvt år. 1. marts 2016 blev det solgt til stråmandsselskabet Conquistador, ændrede navn til ’Producer’ og skiftede flagstat til St. Kitts and Nevis. Fra den nye flagstat blev der udstedt et såkaldt load certificate, som tillod en eneste rejse: Fartøjet måtte slæbes til Lagos i Nigeria. 

Læs også: Ministre i samråd om skrottet Mærsk-skib

Politiken og Danwatch har ved hjælp af signalerne fra slæbebåden 'Terasea Hawk' kortlagt den flere måneder lange rejse fra Middlesbrough i England til stranden i Bangladesh. Destinationen har aldrig været Lagos, Nigeria, men Walvis Bay ud for Namibia. Her er der oliefelter, hvor ’Producer’ eventuelt kunne sælges. 

Efter to dages ophold i Walvis Bay satte man kursen syd om Afrika. Nu hed målet Alang, som rummer stribevis af ophugningsvirksomheder for udtjente skibe. Efter et kort ophold i Mauritius skiftede slæbebåden destination igen, nu til Chittagong i Bangladesh. Mens ’Producer’ var i rum sø, blev det solgt til et skrotværft i Bangladesh for 44 mio. kroner. 

Omgik Basel-konventionen
Hvis det hele tiden var meningen at skrotte ’Producer’ i Indien eller Bangladesh, var det smart at vente med at lade det fremgå af destinationen, til den var ud for Afrikas kyst, og dermed ude af EU-farvand. Her gælder Basel-konventionens forbud mod eksport af farligt affald til lande uden for OECD ikke længere. 

Læs også: Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Mærsk vil ikke længere svare på spørgsmål om sagen, men henviser til North Sea Production Company, som solgte ’Producer’ til skrothandleren GMS. 

Her vil direktør John Kilby heller ikke svare på spørgsmål, men bekræfter i en mail, at Miljøstyrelsen i Danmark nu har fået de oplysninger om køberen og garanten bag køberen, som styrelsen tidligere forgæves har bedt om.

Læs også: Radioaktivitet på skrottet Mærsk-skib

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11