23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Liberalisering af DanPilot truer Næstved Havn

En indirekte statsstøtte via billig lodsservice falder bort, når markedet bliver liberaliseret. Det truer blandt andet Næstved Havn, der også presses af den nye havn i Vordingborg

Fra 1561 til 2011 - i 450 år - var lodsvæsenet i Danmark underlagt Forsvaret.

Men i 2011 blev DanPilot flyttet til Erhvervs- og Vækstministeriet og blev ændret til en statsvirksomhed. Nu er området så ved at blive liberaliseret - en proces, der skal være færdiggjort i 2019. Og en proces, der kommer til at berøre en række havne.

Én af dem er Næstved Havn, der med lang indsejling er særligt udsat, siden de kunstigt lave priser fra den statsejede lodsservice bliver dyrere, forlyder det. Samtidig er Næstved udsat for konkurrence fra en ny havn i Vordingborg, men det bekymrer ikke havnedirektør, Jesper Møller Petersen.

- Vi er ikke bange for Vordingborg, men det, der kan slå os ihjel, er lods-situationen, siger direktøren til Søfart.

Mere lovgivning
Havnedirektøren har allerede oplevet stigende pris på servicen, beretter han.

- Vi har set næsten en tredobling af priserne på en 5-6 år. Så når vi sidder med vores kunder og tæller de sidste kroner, så kommer lodsen oveni, det gør ondt, siger Jesper Møller Petersen.

Direktøren peger på, at lodsen starter op i Vordingborg og skal 25 sømil op til Næstved for at tage lodsen om bord.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157