23948sdkhjf

Maersk-chef efterlyser cyberforsikringer

Allerede før computervirussen – malware døbt Petya – ramte A.P. Møller - Mærsk sidst i juni var koncernen i dialog med en række forsikringsselskaber. Men selvom der er kommer mere fokus på det digitale områder er forsikringsmarkedet ikke på plads med løsninger, som dækker data frem for aktiver, siger Lars Henneberg, chef for Risk Management i A.P. Møller-Mærsk ifølge ShippingWatch til ITWatch.

- Vi har set at de policer, vi har som almindelige skadesforsikringer på aktiver som skibe og andet materiel, har undtagelser for cyber. Det vil sige, at hvis en kom til skade eller et skib sejlede ind i et andet skib, fordi nogle overtog kontrollen med det i et cyberangreb, så dækkede forsikringen ikke. Så har der været undtagelser i policen. Det er naturligvis en risiko, som kunderne har kæmpet imod en tid og sagt: Det kan ikke passe, at skaden skal være undtaget fra dækning i sådanne tilfælde, siger han til mediet.

Opfordringer fra Lars Henneberg lyder derfor, at man som forsikringskunde skal se nøje på om der er dækning af data eller driftstab ved et cyberangreb.

Petya lammede A.P. Møller – Mærsks globale mail- og telefonsystem, Maersk Line kunne ikke modtage ordrer, og hos APM Terminals skulle opgaver mange steder klares uden digitale hjælpemidler.

Hændelsen ventes at koste Mærsk mellem 1,3 og 1,9 mia. kroner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088