I en veritabel Molbo-manøvre har de danske myndigheder sat skilte op om nye regler for transport af farligt gods ved Øresundsforbindelsen, siden pillet dem ned - og snart skal de op igen.
Sagen begynder i juni i år, hvor de danske myndigheder godkender ændringerne for, hvornår der må transporteres farligt gods via tunnelen. Der går ikke længe, inden der er sat nye skilte op på den danske side med de lempeligere regler. Men de svenske myndigheder når ikke at godkende de nye regler inden sommerferien, og derfor bliver skiltene ikke skiftet på den svenske side. Efter stor forvirring og talrige spørgsmål fra kunderne beslutter de danske myndigheder at pille skiltene ned igen, sætte de gamle op og afvente, at de nye regler bliver godkendt i Sverige.
Hæmsko for forretningen
Noget rod, mener Lars William Wesch, branchedirektør i BSC Godstransport (ATL) under DI, der fortæller at de uklare regler har skabt stor forvirring og kaos i transportbranchen.
- Det har haft den konsekvens, at nogle troede, at de kunne køre lovligt over Øresund med farligt gods, men det kunne de ikke alligevel. Det har været en hæmsko og generende for forretningen. Især med farligt gods er det vigtigt med koordinering på tværs af landegrænser, og der må ikke herske tvivl om, at når der kommer en særkørsel, så må den ikke blive stoppet, siger han.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) er enig i, at det skal være samme regelsæt på hver sin side af Øresund.
- Det giver i sagens natur rigtig god mening at have de samme regler for transport af farligt gods gennem Øresundstunnelen i begge retninger. Den svenske afgørelse har dog desværre været længere tid undervejs end forventet, men Länsstyrelsen i Skåne har netop truffet afgørelse om at lempe restriktionerne for transport af farligt gods gennem Øresundstunnelen, således at der per 15. november 2017 er ens regler for transport af farligt gods i begge retninger i Øresundstunnelen, siger han.
Der vil skiltene blive udskiftet igen.
Skilte op og skilte ned
Det har skabt total forvirring, at der sommeren over var forskellige regler på den danske og svenske side af Øresund omkring transport af farligt gods