23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danske Rederier efterlyser konkret og ambitiøs klimastrategi

Anden runde af forhandlingerne om, hvordan skibsfarten skal reducere CO2-udledningerne, er netop startet. Det sker når medlemslande, industri- og interesseorganisationer mødes i FN’s søfartsorganisation, IMO, i London i denne uge med ét mål for øje: at blive enige om konkret indhold i IMO’s klimastrategi.

Under den seneste forhandlingsrunde i juli måned vedtog IMO-landene en syvpunktsplan for indholdet i klimastrategien. I denne uge skal der så fyldes konkret indhold på klimaplanen. Danske Rederier forventer, at hovedfokus være vil på, hvad ambitionsniveauet skal være for skibes CO2-reduktioner, samt hvordan disse reduktioner skal realiseres. Det skriver organisationen i en pressemeddelelse.

- Syvpunktsplanen er et væsentligt skridt på vejen mod, at skibsfarten leverer sin del til Paris-aftalens målsætning. Nu er det helt afgørende, at medlemslandene trækker i arbejdstøjet og bliver langt mere konkrete, så klare mål for erhvervets CO2-udledninger kan fastsættes. Danske Rederier ønsker, at skibenes CO2-reduktioner skal ske i takt med resten af verden, og at branchen dermed kommer til at levere reduktioner på lige vilkår i forhold til andre industrier. Det er vigtigt, at IMO tager teten her, så vi kan undgå regional EU-regulering, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.

Danmark blandt de ambitiøse lande
Overordnet har mødedeltagerne på forhånd opdelt sig i to klare grupperinger. På den ene side står Danmark sammen med andre europæiske lande, New Zealand, Australien, Canada samt en række stillehavsøer. Denne gruppe er fortaler for ganske ambitiøse CO2-reduktioner.

På den anden side trækker Brasilien, Indien, Argentina og Saudi Arabien i den modsatte retning og udtrykker bekymring over de ekstra omkostninger, der følger med færre CO2-udledninger. Særlig hensynstagen til udviklingslandene er også en mærkesag for denne gruppe af lande.

De internationale rederiorganisationer har med den internationale rederiforening, International Chamber of Shipping, i spidsen også bidraget til drøftelserne med tre bud på målbare reduktionsmål.

- Der er ingen tvivl om, at der er stor uenighed blandt IMO-medlemmerne om vejen frem, og derfor er det afgørende, at vi i industrien bidrager konstruktivt og skubber til ambitionsniveauet, og så vi sikrer, at tidsplanen overholdes, og at den foreløbige klimastrategi kan vedtages i foråret næste år. Det er afgørende, at IMO-landene kommer ud over de principielle diskussioner, får taget fat på substansen og går i dybden med de mange interessante forslag, der er på bordet til hvordan, reduktionerne kan ske, siger Maria Bruun Skipper.

Fakta: Vedtagelse af IMO's klimastrategi

Skibsfartens bidrag til Paris-aftalens målsætning om at holde de globale temperaturstigninger under 2 grader forhandles pt. i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO.

IMO har 172 medlemslande, og beslutninger træffes ved konsensus. NGO’er og erhvervsorganisationer kan også deltage i og bidrage til møderne som observatører.

Oktober 2016: IMO vedtog en tidsplan for udarbejdelse af en klimastrategi for, hvordan skibsfartens udledning af CO2 skal reduceres

Juli 2017: IMO enes om en syvpunktsplan for strukturen for klimastrategien. Strategien skal blandt andet indeholde et fælles ambitionsniveau, samt en plan for, hvordan CO2-reduktionerne bliver realiseret på kort, mellemlang og lang sigt. Herudover vil der være fokus på kapacitetsopbygning i udviklingslande, kommunikation af IMO’s klimaambitioner samt forskning og innovation.

April 2018: En foreløbig klimastrategi skal vedtages af IMO på dets miljøkomitémøde (MEPC 72).

2019: IMO begynder at indsamle data for alle skibes brændstofforbrug for at danne sig et globalt overblik over skibsfartens CO2-udledninger. Klimastrategien skal realitetstjekkes på baggrund af det indsamlede data.

2023: Den endelige klimastrategi skal vedtages af IMO’s miljøkomité, MEPC.

 

  

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141