23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sydasien øverst på skrot-podiet

Over halvdelen af de skibe, som blev skrottet i tredje kvartal, endte deres dage på en strand i Sydasien, viser nye tal fra NGOen Shipbreaking Platform

227 skibe blev skrottet i tredje kvartal. Heraf blev 124 sendt til strandene i Sydasien, og Bangladesh har den tvivlsomme topplacering på listen. 50 skibe blev sendt til ophug i landet.

Det viser NGOen Shipbreaking Platforms seneste kvartalsopgørelse

Beachingværfterne er berygtede for dårlige arbejds- og miljøforhold. Det seneste kvartal er der kun meldt om en omkommen på Sydasiens værfter, mere præcist i Alang i Indien. Monsunsæson i regionen lagde angiveligt en dæmper på arbejdet. Vejret bremsede dog også den lokale produktion, så priserne for skrotmetal fra værfterne gik i vejret. 

Forklaringen på, hvorfor beachingværfterne er populære er NGOen ikke i tvivl om: Penge. 

Mens et af de sydasiatiske beachingværfter betaler omkring 400 dollars prr LDT (Light displacement ton), giver værfter i Kina 250 dollars per LDT og tyrkiske værfter mindre endnu. 

Græske redere sendte flest skive til beachingværfter, 11 styk I kvartalet. Sydkorea og Singapore delte andenpladsen med 6 skibe hver efterfulgt af selskaber fra USA, som fik fem fartøjer skrottet på værfterne i Sydasien. 

Selvom 33 af de 124 skibe, som gik til beachingværfterne, var europæisk-kontrollerede, sejlede kun tre styk under europæisk flag ved ankomsten til værft. Alle fartøjerne, som ender på standene, kommer dertil via scrap-handlere - såkaldte cash-buyers – som ofte omflager skibene til den sidste rejse.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125