I efterkrigsårene var brændstof og stål en mangelvare og derfor kostbart. Mandetimer var derimod billige, og der var skibstømmer i skovene.
Derfor opstod der en kortvarig periode hvor det gav mening at bygge mindre fragtskibe af træ og benytte kombinationen af sejl og en lille motor for fremdrift. ’Activ’ blev bygget på Ring-Andersen skibsværft med et Marshall-lån på 310.000 kr.
’Activ’ er det sidst byggede skib af den lille håndfuld fra denne epoke, der stadig er "i live". Samtidigt er skibet det sidste klassiske ishavsskib (sejlførende træskib), der den dag i dag har de polare egne som virkeområde. I slut halvtresserne og start tresserne sejlede skibet stykgods og andre forsyninger til bopladser langs den grønlandske kyst. Denne sejlads foregik ikke altid uden dramatik. I vinteren efter ’Hans Hedtofts’ forlis ved Kap Farvel, blev ’Activ’ fanget i en vinterstorm i Danmarksstrædet. Voldsomme, brækkende bølger slog blandt andet en luge til maskinrummet itu med kraftig vandindtrængen til følge. De følgende skader udi maskinrummet gjorde, at mekanisk såvel som elektrisk udstyr blev ødelagt. Den deraf ophørte kommunikation med rederiet gav anledning til frygt for et totalt forlis. Da ’Activ’ var et sejlskib, kunne det dog stadig gøre fart og nåede i havn, dagen inden begravelserne skulle have fundet sted.
Rekord
Bramsejlsskonnerten Activ er lastet med drømme
Hun er det sidste historiske, sejlførende træskib, som fortsat gør landfald i de arktiske egne. Kaptajn Jonas Bergsøe beretter om bramsejlsskonnerten ’Activ’s mange eventyr