Efter mindre end et halvt år med kontor i Skagen, er maskinmester Niels Dal nu klar til at erobre Norge og har netop åbnet kontor i Kristiansand.
Hans virksomhed, Noenco, tilbyder energirådgivning til primært skibsfart og fiskeri, men også bredt i industrien. Niels Dal kom fra et job som maskinmester til søs hos norske Redningsselskabet.
Hvorfor valgte du at springe ud som selvstændig?
- Der var ingen udviklingsmuligheder i min daværende stilling. Og på et tidspunkt går erfaringer over i rutiner. Så bør man udstikke en ny kurs og komme videre. Jeg havde i øvrigt også oplevet rigeligt med dårligt vejr på Norges vestkyst ombord i moderne - men små - SAR-skibe. Med opbakning fra familie og nærmeste netværk var det pludseligt ikke en umulig udfordring.
Hvilke problemer bokser du med netop nu?
- Norsk skepsis i form af spørgsmål som ’kan svare sig’?’ og ’har vi mon tid til det’? Jeg oplever en norsk kulturforskel i tilgangen til energibesparelser. Man har tendens til at tage afstand til noget ukendt som man aldrig har arbejdet meget med. I Danmark er vi langt mere vant til denne tankegang.
Hvad er virksomhedens typiske kunde?
- En med relation med arbejdspladser på havet eller industri knyttet til aktivitet på havet. Typisk materiel eller installationer som har en alder på ca. ti år eller ældre. Det kan eksempelvis være en skibsreder, der står foran en mellem- eller hovedklasse af sin tonnage. Her vil vi allerede i den indledende fase med en spec kunne udpege de elementer som energimæssigt har et stort potentiale ved f.eks. udskiftning eller opgradering.
Slagter Munch
Hvorfor blev du maskinmester?
- Tilfældighedernes spil. Jeg havde egentlig fået tilbudt en lærerplads hos Slagter Munch i Skagen. Men jeg har altid været dårlig til at stå tidlig op, og måtte derfor finde et alternativ. Det blev en kombination af dårlig økonomi og købet af en gammel bil, der bestemte, at jeg meldte mig på værkstedsskole-forløbet. Om ikke andet for at blive klogere på 12 volt og elektrodesvejsning. Jeg havde en kammerat, hvis bror var sejlende maskinmester. Og i mit verdensbillede dengang smed han jo om sig med penge og havde fri hele tiden. Det måtte jo være lykken! Efterfølgende var jeg aspirant om bord på Bornholmstrafikkens ’Jens Kofoed’.
Senest var du maskinmester hos norske Redningsselskabet. Hvad lavede du?
- Man kan vel kalde denne stilling for en kokkekyndig-maskinchef med brændende interesse for dæksarbejde. Man arbejder her som små enheder i besætninger på 3-4 mand. Opgaverne spænder vidt afhængig af sæson og geografi på kysten i Norge. Respons- og udrykningsopgaver på erhvervsfiskeflåde og fritidsflåde fylder meget og kræver stor arbejdsindsats året rundt. RS bistår med dykkertjeneste fra alle sine skibe, slæb, miljøopgaver, etat-samarbejde med brand, politi og 330 rescue helicopter.
Udfordrende
Hvorfor fravalgte du livet til søs til gengæld for en karriere på land?
- Jeg vil ikke sige, at jeg har valgt noget fra - jeg har bare valgt nogle andre aspekter til. At arbejde til søs er nok en af de mest udfordrende karriereformer, man som maskinmester kan befinde sig i. Arbejdet på et skib er meget dynamisk, og veksler mellem lange, rolige sørejser, og intense stressende værftsophold.
Nogle år til søs giver en erfaring og en faglig platform, som ikke kan opnås noget andet sted - og det er den erfaring, der danner det solide fundament videre for det, jeg arbejder med i dag.
Optimering
Hvad er den maritime verdens største problem når det gælder energioptimering?
- I fremtiden vil vi være langt flere om at dele færre ressourcer, hvilket igen betyder at vi skal være langt bedre til at få langt mere ud af det vi har til rådighed. I maskinmestertermer kan vi sige, at vi skal opnå en højere virkningsgrad på alle områder der indebærer energiforbrug. For den maritime verden vil dette indebære en kontinuerlig optimering på forbruget af de traditionelle fossile brændstoffer, ligesom vi efterhånden vil se alternative energiformer blive implementeret når teknologien engang er moden.
Hvad er ambitionen med Noenco?
- Vi stræber efter at blive foretrukken aktør i Norge på energirådgivning på tværs af teknologier i industri og maritim drift af skib og fiskeri. Vi vil sigte efter at blive et kendt navn hos både virksomheder, brancheforeninger og hos leverandører af udstyr.
Dansk maskinmester til kamp mod norsk energi-skepsis
’Kan det betale sig?’ ’Har vi tid til det?’ Små og mellemstore norske skibsredere stiller sig ofte skeptiske an overfor investeringer i energioptimering. Det vil en dansk maskinmester lave om på