Der har i Søfarts spalter den seneste tid været en debat vedr. miljøfordelene ved at fremdrive færger med el.
Senest har en af talsmændene bag Ærø´s kommende el-færge, lektor Henrik Hagbarth Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole, fremført nogle tal, der går imod nogle tal, som maskinmester Bertel Johansen tidligere har fremlagt i en kommentar i Søfart. Jeg hilser debatten velkommen, da det nu ser ud til, at vi får flere el-færger i Danmark. Indledningsvist skal det dog slås fast, at vi har haft el-drevne færger i mange år, dog primært diesel-elektriske færger, hvor strømmen tilvejebringes af dieselmotor trukne el-generatorer, som eksempelvis på Helsingør-Helsingborg overfarten samt på Rødby-Puttgarden overfarten, færger som undertegnede for mere en 20 år siden var med til at designe. Der er som sædvanlig ikke så meget nyt under solen i denne sag, dog bortset fra, hvorfra strømmen kommer, dvs. dieselgeneratorer eller el-nettet.