23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

El-fremdrevne færgers emissionsforhold

I debatten om el-færgers indirekte forurening overskygger den megen fokus på CO2 de øvrige indlysende fordele ved eldrift - men også reduktionen af svovl, nitrogenoxider samt partikler bør indgå i debatten, mener dagens debattør

Der har i Søfarts spalter den seneste tid været en debat vedr. miljøfordelene ved at fremdrive færger med el.

Senest har en af talsmændene bag Ærø´s kommende el-færge, lektor Henrik Hagbarth Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole, fremført nogle tal, der går imod nogle tal, som maskinmester Bertel Johansen tidligere har fremlagt i en kommentar i Søfart. Jeg hilser debatten velkommen, da det nu ser ud til, at vi får flere el-færger i Danmark. Indledningsvist skal det dog slås fast, at vi har haft el-drevne færger i mange år, dog primært diesel-elektriske færger, hvor strømmen tilvejebringes af dieselmotor trukne el-generatorer, som eksempelvis på Helsingør-Helsingborg overfarten samt på Rødby-Puttgarden overfarten, færger som undertegnede for mere en 20 år siden var med til at designe. Der er som sædvanlig ikke så meget nyt under solen i denne sag, dog bortset fra, hvorfra strømmen kommer, dvs. dieselgeneratorer eller el-nettet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03