I sidste måned blev det første stål skåret til to LNG-drevne krydstogtskibe, hvoraf det første rammer markedet allerede ved udgangen af næste år. Samtidigt opgjorde klassifikationsselskabet DNV GL, at der helt aktuelt er 116 LNG-drevne handelsskibe i drift, mens der er 112 undervejs world-wide.
I første omgang er det dog så som så med begrebet world-wide, da LNG-udbredelsen ikke overraskende er tæt forbundet med de to ECA-zoner, henholdsvis i Nordeuropa og Nordamerika, hvor svovlgrænseværdien i skibes emissioner er sænket til 0,1 procent. Det viser en alternativ analyse foretaget af DNV GL med al tydelighed. Heri har klassifikationsselskabet via AIS-data logget alle eksisterende LNG-drevne skibes færden. Det er der kommet ovenstående to kort ud af, hvor rød betyder højest LNG-densitet. Her ses bl.a. Hirtshals og Samsø som røde prikker, mens den veludviklede norske anvendelse af LNG også tydeligt fremgår.