23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

AIS-data viser den faktiske udbredelse af LNG i skibsfarten

Norge er fortsat bedst repræsenteret på LNG-området, mens nye 2020-svovlkrav booster betegnelsen "LNG Ready" globalt

I sidste måned blev det første stål skåret til to LNG-drevne krydstogtskibe, hvoraf det første rammer markedet allerede ved udgangen af næste år. Samtidigt opgjorde klassifikationsselskabet DNV GL, at der helt aktuelt er 116 LNG-drevne handelsskibe i drift, mens der er 112 undervejs world-wide.

I første omgang er det dog så som så med begrebet world-wide, da LNG-udbredelsen ikke overraskende er tæt forbundet med de to ECA-zoner, henholdsvis i Nordeuropa og Nordamerika, hvor svovlgrænseværdien i skibes emissioner er sænket til 0,1 procent. Det viser en alternativ analyse foretaget af DNV GL med al tydelighed. Heri har klassifikationsselskabet via AIS-data logget alle eksisterende LNG-drevne skibes færden. Det er der kommet ovenstående to kort ud af, hvor rød betyder højest LNG-densitet. Her ses bl.a. Hirtshals og Samsø som røde prikker, mens den veludviklede norske anvendelse af LNG også tydeligt fremgår.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|instance-web03