Der er behov for mere dialog mellem Søværnet og handelsflåden.
Det mener kontreadmiral og chef for marinestaben, Torben Mikkelsen, som tiltrådte i maj og dermed er chef for Søværnet.
- Vi vil jo det samme, så vi ser gerne så meget samarbejde som muligt mellem de blå erhverv, vi er jo i samme miljø. Det er klart, at vi har den krigsmæssige del af det, men at være navigatør på et skib er altså langt hen ad vejen det samme, siger han og tilføjer:
- Eksempelvis er 1. eskadre gået i gang med et pilotprojekt for ubefarne skibsassistenter. Man har set på, hvad de kan bruges af den eksisterende uddannelse, og dermed er uddannelsen også civilt kompetencegivende. Vi prøver at finde ud af, hvor kan vi mødes med det civile, hvad vi kan få ud af dem, og hvad de kan få ud af os, siger han og understreger:
- Søværnets primære formål er at uddanne til Søværnet.
Uddanner til Søværnet
Torben Mikkelsen er uddannet skibsfører på den hedengangne Københavns Navigationsskole, og har efter eget udsagn en masse viden, han ikke behøver.
- Derfor synes jeg det giver god mening, at vi har tilpasset uddannelserne, så de er målrettet det, Søværnet skal bruge.
- Det kan man kritisere, men som Søværn skal vi jo som udgangspunkt kun uddanne til det, vi har brug for. Det er f.eks meget i den skibsføreruddannelse, jeg selv har fået, som vi ikke bruger, og det har vi ikke råd til som virksomhed. Men politisk kan man jo vælge at sige, at det skal være civilt kompetencegivende, at det skal prioriteres.
Samarbejde med rederier
Imidlertid påpeger Torben Mikkelsen, at der i årtier har været en god dialog med det civile, og at chefen for marinestaben rutinemæssigt holder møder med direktøren for Danske Rederier.
- Nu har jeg jo kun siddet få måneder på posten, og det bliver mit første møde, når jeg inden længe mødes med direktør Anne H. Steffensen.
Hvad vil du gerne have ud af mødet?
- At vi har en åben dialog i relation til, hvordan man kan gå ind i Søværnet, men også forhold til, hvordan man kan gå den anden vej. Men det ændrer ikke min overordnede holdning til, at vi som virksomhed uddanner til vores virksomhed - ikke til andre virksomheder. Hvis jeg tager udgangspunkt i mig selv, så er det ikke ret mange af mine kolleger og søværnskolleger, der er gået ud og har sejlet civilt, siger han og tilføjer:
- Jeg vil dog gerne sige, at vi rent faktisk har et fantastisk samarbejde med handelsflåden. Jeg har selv været styrkechef, og vi havde ARK-futura med under DFDS, og det gik rigtig godt, siger han med henvisning til de danske støtteskibe, der hentede kemiske våben ud af Syrien og Libyen.
Mangel på folk
Der har på det seneste været fremført offentlig kritik af manglende bemanding af to kaptajner på inspektionsskibene, der sejler i Nordatlanten. Kritikken går på, at dobbetlture betyder, at folkene kan komme i situationer, hvor man lettere begår fejl. Den kritik kommer Torben Mikkelsen med en reaktion på inden længe, lover han.
Hvordan kan man tiltrække og fastholde flere til/i Søværnet?
- Søværnet har i de 35 år, jeg har været her, haft problemer med at tiltrække og fastholde folk på særlige områder. Det er primært de tekniske områder, hvor der konstant er udfordringer. Det tror jeg ikke lige ændrer sig, men hvordan vi så arbejder på at imødekomme udfordringen, er mere interessant. Og uddannelserne laves løbende om og tilpasses de faktuelle forhold. Det arbejder vi på hele tiden, og det er italesat meget på det seneste, men indtil videre er det jo lykkedes sådan nogenlunde at rekruttere dem, vi skal bruge og fastholde dem, vi har fået ind. De to ting hænger sammen.
Skal I forbedre jer?
- Vi skal prøve at gøre det så smidigt let og interessant som muligt, og den konkurrence bliver kun skarpere, fordi der rent faktisk er opgangstider uden for Forsvaret, og da vi ikke kan konkurrere på lønnen, skal vi fokusere på det spændende og alsidige. Lige nu rekrutterer vi næsten det, vi skal. Med hensyn til det operative har vi fyldt holdene op, men på våbenteknik og maskiner har vi større udfordringer.
Nye mål for Søværnet
Den stadig relativt nye chef for marinestaben har desuden gjort sig tanker om, hvordan han kan præge Søværnet som chef.
- Jeg vil gerne præge Søværnet til at være en arbejdsplads med en åben dialog. Både internt og eksternt i relation til, hvordan vi gør det bedst med gensidig anerkendelse af de forskellige opgavespektre. Jeg vil gerne have, at vi arbejder tættere sammen med ikke kun militæret, men også med andre institutioner, så vi udnytter synergien i det samlede beredskab til den opgaveløsning, som politikerne udformer. Jeg vil ikke kommentere på, om det har været for lukket før, men hvis ikke jeg får sandheden at vide, så er det svært at agere. Jeg er ikke Søværnet, Søværnet er Søværnet - vi er en moderne virksomhed med argumenteret dialog, og vi opfordrer faktisk til, at folk ytrer sig.
Hvilke områder og samarbejder skal prioriteres?
- Min opgave er jo ikke at indsætte styrker, men at styrkeproducere. Jeg sørger fx for, at Arktisk Kommandos har de indsatsklare inspektionsskibe, der skal bruges opgaveløsningen.
Vi arbejder konstant med korpsånden, eksempelvis er jeg meget af min tid ude på skibene, fordi jeg gerne vil være garant for, at vi bevarer korpsånden. En af mine forgængere introducerede et begreb for mange år siden: ’Fordi det giver mening’. Jeg har givet det slogan et lille tvist: ’Fordi det skal give mening’ - det forpligter den enkelte til at finde dén mening.
"Søværnet uddanner til Søværnet"
Uden at komme direkte ind på en offentlig kritik af underbemanding erkender Søværnets topchef, at det er en udfordring at rekruttere og ikke mindst fastholde personel. Han lægger op til øget samarbejde med handelsflåden