MSC bestiller 11 megaskibe

| Af redaktionen/lda/urs | Tip redaktionen om en historie

Koreanske DSME skal bygge nye containerskibe på 22.000 TEU til Maersk Lines alliancepartner

Mediterranean Shipping Company (MSC) bestiller 11 nye containerskibe på 22.000 TEU.

Læs også: Mærsk drosler ned i efteråret

Containerskibene skal ifølge flere medier bygges hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sydkorea. Prisen er ikke oplyst.

– Charteraftaler for et markant antal skibe i størrelsen 13.000–14.000 TEU udløber i de kommende år, og den nye ordre forventes effektivt at erstatte denne flåde snarere end at forøge MSC’s samlede kapacitet betydeligt, udtaler en talsperson for MSC til mediet Splash 24/7.

Kæmpeordren kommer kort efter, at det franske rederi CMA CGM for nylig bekræftede det længe ventede køb af ni containerskibe ligeledes på 22.000 TEU.

Ifølge Lars Jensen, CEO og partner i SeaIntelligence Consulting, betyder de to rederiers storordrer en forøgelse af kapaciteten på 440.000 TEU, svarende til 2 procent af den globale kapacitet, når alle de nye skibe leveres i 2019 og 2020.
Lars Jensen vurderer, at markedet godt kan absorbere den nye kapacitet fra MSC og CMA CGM, men han finder det bekymrende, hvis andre rederier nu følger efter.

Bølge af ordrer

Historisk set har reaktionsmønstret ifølge Lars Jensen været en bølge af ordrer af tilsvarende store skibe.

Læs også: Finanshus: Mærsk får underskud i andet kvartal

– Derfor er det interessante spørgsmål om CMA CGM og MSC’s nye ordrer ikke, hvorvidt markedet kan absorbere denne kapacitet - det kan den sandsynligvis - men om de andre rederier beslutter sig for at følge efter med tilsvarende ordrer. Hvis de ikke gør, vil de franske og schweiziske rederier øge deres relative konkurrenceevne i markedet. Hvis de gør (kontraherer, red.), kan vi se frem til en gentagelse af den traditionelle cyklus af overbestillinger og en ny nedtur omkring 2020-21, skriver Lars Jensen i en kommentar på sin LinkedIn-profil.

Mærsk-topchef Søren Skou oplyste i forbindelse med koncernens halvårsregnskab i august, at Maersk Line ikke har planer om at bestille nye mega-skibe de næste to år. Han understregede samtidig, at det vil være positivt for containerskibsbranchen generelt set, hvis andre rederier gør som Mærsk.

– Ordrebogen er for øjeblikket på 13 pct. af flåden, og hvis der ikke lægges nye ordrer, vil den være 7 pct. ved udgangen af 2018 og 1 pct. i 2019, som er ret positive udsigter for udbuddet i industrien, udtalte han.

MSC med hovedkontor i Schweiz er i dag verdens næststørste containerrederi, kun overgået af Maersk Line. MSC’s flåde omfatter 490 containerskibe med en samlet kapacitet på cirka 3,1 mio. TEU. Det svarer ifølge Alphaliner svarer til en markedsandel på 14,7 pct. mod Maersk Lines 16,8 pct.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Plus

MH-O&Co supplerer flåden med søsterfartøj

OFFSHORE VIND: Ungt Esbjerg-rederi fortsætter opbygningen af CTV-flåden med indkøb fra Tyskland, mens to store nybygninger er på vej

Esvagt har taget levering af to nye skibe

NYBYGNING: Besætningsskifte-skibet ’Esvagt Dana’ blev onsdag leveret i Spanien. Torsdag fulgte endnu et MPV-skib fra Cemre i Tyrkiet

Flere bygdeskibe på vej til Royal Arctic Line

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Medie: Celsius tjener 10 mio USD på salg af bulk-duo

Plus

Maersk Line tager nyt skridt mod autonome skibe

Med test af kunstig intelligens på ny feeder tager Maersk Line et skridt imod autonomi i flåden. Der er dog ingen planer om ubemandede skibe, lyder det fra Maersk Lines innovationsafdeling

Plus

Mega-ro/ro-skibe baner vejen for konsolidering

RO/RO-SKIBE: Kun få store operatører er forundt at bygge nye ro/ro-skibe, som er vokset markant i størrelse for at kondensere så meget af shortsea-trafikken som muligt i store korridorer

Plus

Et ro/ro-skib koster det dobbelte af et bilskib

RO/RO-SKIBE: Selv om et shortsea-ro/ro-skib nærmer sig et bilskibs størrelse kræver short-sea-trafik stadigt specialiseret tonnage. Grænsen mellem en ro/pax og en cruise-færge kan derimod ende med at blive udvisket

Plus

Ren intern milliardordre i Norge på kystvagtskibe

OFFENTLIGE UDBUD: Den norske stat har underskrevet milliardkontrakt med norsk værft efter et udbud, der af sikkerhedsmæssige grunde blev holdt internt blandt landets egne værfter

Plus

Coasteren 'Ann Rousing' er lastet med kostbart skrot

GALLERI: Havnevirksomheden H.J. Hansen Nedbrydning bruger coastertransport til få kostbart skrot ud på det globale marked

DFDS sælger Sortehavsfærger

SKIBSSALG: Den ukrainske chartrere overtager DFDS’ to gamle Lisco-færger

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

Mærsk: Vi kommer ikke til at sejle ubemandet

Skibe uden besætning er ikke fremtiden, lyder det fra Maersk Lines chef på området. En gradvis indførelse af automation giver dog god mening, fortæller han til Søfart

Plus

Status fra Thyborøn – Agger om ny hybridfærge

FÆRGER: Den nye ’Kanalen’ ventes at afgå Søby om tre uger efter forsinket batterileverance

Plus

MAN Diesel & Turbo klar til stor motorsatsning

For første gang siden 2015 sender de danske ingeniører fra MAN Diesel & Turbo en nyudviklet motor på markedet - den har flaskegas som drivmiddel

Plus

Canadisk Mærsk-skib følger søster til Danmark

OFFSHORE VIND: ’Maersk Nascopie’ er på vej til A1 Offshore Solutions danske offshore vind-flåde

Monjasa køber bunker-skib til kanalen

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Stena indsætter Bornholmer-færge ud fra Frederikshavn

FÆRGER: ’Hammerodde’ flyttes fra Rønne-Køge til Frederikshavn-Gøteborg

DFDS løfter option hos Jinling

SHORTSEA: Den tredje option er nu udnyttet i DFDS’ serie af nye meget store ro/ro-skibe

Sun Stone bestiller tredje nybygning i Kina

KRYDSTOGT: Succes tegner sig for dansk-amerikaners unikke tonnage-setup til ekspeditionskrydstogtsegmentet

Plus

HH-Ferries sender færge østpå

FÆRGER: Backup-færge på sommercharter mellem det estiske fastland og Saaremaa

Plus

Nivå-virksomhed leverer rent vand til søfarende

Nordsjællandske Bin-X står bag membransystemer til at rense brugsvand - blandt andet på skibe. Alt fra et tysk efterforskningsskib til store, danske færger er afhængige af teknologien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Sommerferien nærmer sig!

Send til en kollega

0.35