23948sdkhjf

MSC bestiller 11 megaskibe

| Af redaktionen/lda/urs | Tip redaktionen om en historie

Koreanske DSME skal bygge nye containerskibe på 22.000 TEU til Maersk Lines alliancepartner

Mediterranean Shipping Company (MSC) bestiller 11 nye containerskibe på 22.000 TEU.

Containerskibene skal ifølge flere medier bygges hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sydkorea. Prisen er ikke oplyst.

– Charteraftaler for et markant antal skibe i størrelsen 13.000–14.000 TEU udløber i de kommende år, og den nye ordre forventes effektivt at erstatte denne flåde snarere end at forøge MSC’s samlede kapacitet betydeligt, udtaler en talsperson for MSC til mediet Splash 24/7.

Kæmpeordren kommer kort efter, at det franske rederi CMA CGM for nylig bekræftede det længe ventede køb af ni containerskibe ligeledes på 22.000 TEU.

Ifølge Lars Jensen, CEO og partner i SeaIntelligence Consulting, betyder de to rederiers storordrer en forøgelse af kapaciteten på 440.000 TEU, svarende til 2 procent af den globale kapacitet, når alle de nye skibe leveres i 2019 og 2020.
Lars Jensen vurderer, at markedet godt kan absorbere den nye kapacitet fra MSC og CMA CGM, men han finder det bekymrende, hvis andre rederier nu følger efter.

Bølge af ordrer

Historisk set har reaktionsmønstret ifølge Lars Jensen været en bølge af ordrer af tilsvarende store skibe.

Læs også: Maersk taber 694 millioner trods fremgang

– Derfor er det interessante spørgsmål om CMA CGM og MSC’s nye ordrer ikke, hvorvidt markedet kan absorbere denne kapacitet - det kan den sandsynligvis - men om de andre rederier beslutter sig for at følge efter med tilsvarende ordrer. Hvis de ikke gør, vil de franske og schweiziske rederier øge deres relative konkurrenceevne i markedet. Hvis de gør (kontraherer, red.), kan vi se frem til en gentagelse af den traditionelle cyklus af overbestillinger og en ny nedtur omkring 2020-21, skriver Lars Jensen i en kommentar på sin LinkedIn-profil.

Mærsk-topchef Søren Skou oplyste i forbindelse med koncernens halvårsregnskab i august, at Maersk Line ikke har planer om at bestille nye mega-skibe de næste to år. Han understregede samtidig, at det vil være positivt for containerskibsbranchen generelt set, hvis andre rederier gør som Mærsk.

– Ordrebogen er for øjeblikket på 13 pct. af flåden, og hvis der ikke lægges nye ordrer, vil den være 7 pct. ved udgangen af 2018 og 1 pct. i 2019, som er ret positive udsigter for udbuddet i industrien, udtalte han.

MSC med hovedkontor i Schweiz er i dag verdens næststørste containerrederi, kun overgået af Maersk Line. MSC’s flåde omfatter 490 containerskibe med en samlet kapacitet på cirka 3,1 mio. TEU. Det svarer ifølge Alphaliner svarer til en markedsandel på 14,7 pct. mod Maersk Lines 16,8 pct.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Molslinjen kræver ændringer af Bornholmer-kontrakt

Rederiet har i kølvandet på endnu en bod fra Transportministeriet sendt en række forslag til ændring til færgekontrakten

Plus

Her er hovedstadens nye beredskabsfartøj

NYBYGNING: Tuco Marine har opgraderet Hovedstadens Beredskab med nybygning, der øger sikkerheden for de stadig flere, der bruger havnefronten

Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Nye krav til faciliteter i havne

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Nyhedsbrev

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Online Avis Arkiv
Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Plus

Danpilot bliver stærkere - omsætning slår rekord

Omsætningen steg med 9 pct. til 441 mio. kr. i det netop offentliggjorte 2018-regnskab fra lodsgiganten Danpilot

DFDS sælger sidste ro/ro-skib fra Norfolkline

Græske Attica køber 19 år gammelt skib fra DFDS’ korridor mellem UK og kontinentet

Plus

Forårstravlhed på Ulstein-værftet

Ulstein oppe på seks krydstogtskibe til Sunstone. Samtidigt er den femte SOV netop leveret, mens verdens største hybridfærge klargøres til levering om kort tid

Plus 2

Svitzers næste brasilianske fase indledt med to nybygninger

Nu er Svitzers tilstedeværelse i Brasilien udvidet med nybygget tonnage i regionen nord for Rio de Janeiro

DFDS køber to skibe til ny papir-rute

DFDS skal transportere 700.000 ton papir om året for den svenske papirproducent Stora Enso på en ny rute mellem Göteborg og Zeebrugge

Plus

Ældre Mærsk-skib skifter farve fra blå til rød

’Mærsk Assister’ har skiftet farve fra blå til rød og er snart klar til subsea-opgaver for sin nye ejer, Holsterbro-rederiet JD-Contractor

Plus

De fire store satte sig på hele molevitten i Frederikshavn

Plus

Torm sælger tankskib til Dubai-selskab

17 år gammel dansk-flaget MR-tanker solgt til Gulf of Aden Shipping

Plus

Fagforbund: Dansk flag mister styrke

Når sømandsskatten udbredes til alle europæiske skibe bliver det mindre attraktivt at omflage udenlandske offshore-installationsfartøjer til dansk flag, vurderer CO-Søfart

Plus

Danskflaget ethylen-tanker solgt

Eneste DIS-skib blandt Evergas’ ethylen-skibe, der afhændes til Unigas-pool, har skiftet ejer

Sjette Ningbo-nybygning til Maersk Tankers

Tre tilbage i Maersk Tankers’ nye MR-serie efter ’Maersk Corsica’ forlod byggeværftet sidste mandag

Plus

EU giver gult kort til danske rederier: DIS-ordning gøres tidsbegrænset

EU-kommissionen kræver ændringer i Dansk Internationalt Skibsregister, som er på kant med reglerne om statsstøtte - nu skal DIS-statsstøtten godkendes hvert tiende år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skab tillid med klima ikon

Produktfokus: YellowLine

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

HF indgår partnerskab

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern 2018 Bæredygtighedsrapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Send til en kollega

1.514