23948sdkhjf

MSC bestiller 11 megaskibe

| Af redaktionen/lda/urs | Tip redaktionen om en historie

Koreanske DSME skal bygge nye containerskibe på 22.000 TEU til Maersk Lines alliancepartner

Mediterranean Shipping Company (MSC) bestiller 11 nye containerskibe på 22.000 TEU.

Containerskibene skal ifølge flere medier bygges hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sydkorea. Prisen er ikke oplyst.

– Charteraftaler for et markant antal skibe i størrelsen 13.000–14.000 TEU udløber i de kommende år, og den nye ordre forventes effektivt at erstatte denne flåde snarere end at forøge MSC’s samlede kapacitet betydeligt, udtaler en talsperson for MSC til mediet Splash 24/7.

Kæmpeordren kommer kort efter, at det franske rederi CMA CGM for nylig bekræftede det længe ventede køb af ni containerskibe ligeledes på 22.000 TEU.

Ifølge Lars Jensen, CEO og partner i SeaIntelligence Consulting, betyder de to rederiers storordrer en forøgelse af kapaciteten på 440.000 TEU, svarende til 2 procent af den globale kapacitet, når alle de nye skibe leveres i 2019 og 2020.
Lars Jensen vurderer, at markedet godt kan absorbere den nye kapacitet fra MSC og CMA CGM, men han finder det bekymrende, hvis andre rederier nu følger efter.

Bølge af ordrer

Historisk set har reaktionsmønstret ifølge Lars Jensen været en bølge af ordrer af tilsvarende store skibe.

Læs også: Maersk-konkurrent vil spare milliarder efter rekordomsætning i 2018

– Derfor er det interessante spørgsmål om CMA CGM og MSC’s nye ordrer ikke, hvorvidt markedet kan absorbere denne kapacitet - det kan den sandsynligvis - men om de andre rederier beslutter sig for at følge efter med tilsvarende ordrer. Hvis de ikke gør, vil de franske og schweiziske rederier øge deres relative konkurrenceevne i markedet. Hvis de gør (kontraherer, red.), kan vi se frem til en gentagelse af den traditionelle cyklus af overbestillinger og en ny nedtur omkring 2020-21, skriver Lars Jensen i en kommentar på sin LinkedIn-profil.

Mærsk-topchef Søren Skou oplyste i forbindelse med koncernens halvårsregnskab i august, at Maersk Line ikke har planer om at bestille nye mega-skibe de næste to år. Han understregede samtidig, at det vil være positivt for containerskibsbranchen generelt set, hvis andre rederier gør som Mærsk.

– Ordrebogen er for øjeblikket på 13 pct. af flåden, og hvis der ikke lægges nye ordrer, vil den være 7 pct. ved udgangen af 2018 og 1 pct. i 2019, som er ret positive udsigter for udbuddet i industrien, udtalte han.

MSC med hovedkontor i Schweiz er i dag verdens næststørste containerrederi, kun overgået af Maersk Line. MSC’s flåde omfatter 490 containerskibe med en samlet kapacitet på cirka 3,1 mio. TEU. Det svarer ifølge Alphaliner svarer til en markedsandel på 14,7 pct. mod Maersk Lines 16,8 pct.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Plus

Meget større kapacitet uden meget mere power

DFDS’ nye mega-skibe er ligeså adrætte som de forlængende Blomsterbåde, men med 40 pct. større kapacitet

Plus

Vigtigt komma i historisk nybygningsprogram

Leveringen og indsættelsen af mega ro/ro-skibet ’Ephesus Seaways’ er milepælen i DFDS’ store flådesatsning

Plus

Stena sætter yderligere tre skibe under dansk flag

Varslet Stena-udflagning fra Sverige sidste år endte i favør af Dansk International Skibsregister

Nyhedsbrev

Plus

Ekspert: Her er den virkelige Brexit-trussel mod rederierne

Vil Storbritannien lukke af for fri sejlads via en lovændring. Danske offshore-aktiviteter er på højkant i britisk farvand

Online Avis Arkiv

Maersk bekræfter ordre på 13 feeder-nybygninger

Plus

Gammel Thyborøn – Agger-færge solgt til ophuggerfirma

DFDS' nye mega ro/ro i drift i Middelhavet

Plus 1

Lodser: "Drop ideen - Danmark får aldrig et frit marked for lodseri"

Opgiv den sidste del af lods liberaliseringen til januar. Det bliver alt for dyrt med parallelle beredskaber, advarer Lars Sigvardt, formand for Danske Lodser

’DFDS Suecia’ blev indtaget af hollandske kommandosoldater

Plus

Norden-bulkcarrier til Estland

Seks år gammel handysize-bulkcerrier rapporteres solgt

Plus

Nordic Shipholding sælger tankskib

19 år gammelt produkt- og kemikalietankskib forlader Nordic Shipholding’s flåde

Plus

Positionsbillede

’Clipper Innovation’ i Brasilien

Plus

Engelsk offshoreskib indkøbt af Svendborg-rederi

Flådeopbygningen hos A1 Offshore Solutions, der også netop har startet en ekspeditionscharter i Det Indiske Ocean

Plus 2

"Sådan sejlede vi ’Express 4’ fra Perth til Aarhus"

Nis Svenstrup Pedersen var kaptajn på Molslinjens seneste nybygning, da 'Express 4' sejlede de 20.000 kilometer fra Australien til Danmark. Her beretter han om vanskeligheder i Sri Lanka og Suez, inden skibet akkurat undgik en storm i Biscayen

Plus

Sun Stone er nu oppe på fire krydstogtnybygninger

KRYDSTOGT: Med første Infinity-skib til levering i år, fortsætter Niels-Erik Lund med at finde aftagere til sin ambitiøse tonnagesatsning

Plus

Udsigt til grønt havnetopmøde om krydstogtskibes forurening

Nordeuropæisk havnetopmøde skal skabe fælles fodslag i kampen for at nedbringe krydstogtskibes luftforurening

Plus

Sidste Triple-E’er runder lige nu Europa

CONTAINER: Maersk skubbede leveringen af ’Maastricht Mærsk’ seks måneder, men nu er Triple-E-seriens sidste gigant nået til Europa

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Stor CTV klar til Ørsted på Hornsea

NYBYGNING: Efter kun knapt fire år i branchen er Esbjerg-rederiet MH-O & Co klar med sin anden generations-CTV, mens stregerne lige nu sættes til endnu større fartøj

Plus

’MHO Gurli’ tilbyder kamre til møllefolkene på verdens største havmøllepark

NYBYGNING: MH-O & Cos spritnye CTV er større end normen, men den får også 407 kvadratkilometer at boltre sig på

FOTOS: ’Express 4’ ankommer til Aarhus for første gang

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Nødbruser fra DENIOS

Send til en kollega

0.234