23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk: LNG-drift fungerer ikke for os

Skønt LNG-infrastrukturen er under hastig opbygning i Europa, er nye Mærsk-feederskibe til det nordeuropæiske netværk ikke forberedt til LNG-drift

Antallet af nybygninger som er ’forberedt til LNG-drift’ er i hastig stigning i den maritime industri. Alligevel vælger container-giganten Maersk Line og dets datterselskaber fortsat at gå udenom gasløsningen.

Således også, da Mærsk definerede specifikationerne til de nye feederskibe, som skal varetage rutenetværket i Nordeuropa for datterselskabet Seago Line.

Mærsk tildelte ordren på syv nye feeder-skibe med en kapacitet på 3.600 teu-enheder i 2015 til Cosco Zhoushan-værftet i Kina, og de første skibe i serien bliver leveret til Seago netop her i 2017.

Skibene skal primært benyttes i den del af rutenettet, der indgår i ECA-områderne, hvorfor overholdelse af de relativt skrappe miljøkrav til skibsfarten i netop dette område har vægtet tungt.

Ingen LNG
Alligevel har Mærsk valgt at fravælge LNG-drift som en farbar vej i for det nordeuropæiske netværk.

Og rederiet har ikke ændret sit syn på LNG siden man overvejede sagen i forbindelse med nybygningsprogrammet.

- Da vi definerede business case’en for projektet tilbage i 2015, havde vi et meget stort ønske om at benytte LNG, forklarer vice president Ole Graa Jakobsen, Head of Fleet Technology, Maersk Line.

Han fortsætter:

- Vi brugte megen tid på at definere den tekniske løsning for skibene, samt på at definere en kommercielt attraktiv løsning i forhold til at sikre en model, der kunne garantere en fast leverance af LNG i det påtænkte rutenetværk. Men i sidste ende måtte vi desværre bare erkende at den business case for LNG-drift, som vi definerede, ikke var holdbar. Det design, som på bedst mulig måde sikrede den højeste energieffektivitet og som samtidig var finansiel bæredygtig, indebar et lavsvovlolie-design, som ikke er forberedt til LNG.

Skibene skal først og fremmest betjene netværk i Nordsøen og Østersøen med særligt fokus på Baltikum og Rusland. Skibene er som nævnt designet til at sejle på lavsvovlolie (MGO) og lever dermed op til emissionsreglerne for SOx-udledning, som trådte i kraft i ECA-området i 2015.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143