Antallet af nybygninger som er ’forberedt til LNG-drift’ er i hastig stigning i den maritime industri. Alligevel vælger container-giganten Maersk Line og dets datterselskaber fortsat at gå udenom gasløsningen.
Således også, da Mærsk definerede specifikationerne til de nye feederskibe, som skal varetage rutenetværket i Nordeuropa for datterselskabet Seago Line.
Mærsk tildelte ordren på syv nye feeder-skibe med en kapacitet på 3.600 teu-enheder i 2015 til Cosco Zhoushan-værftet i Kina, og de første skibe i serien bliver leveret til Seago netop her i 2017.
Skibene skal primært benyttes i den del af rutenettet, der indgår i ECA-områderne, hvorfor overholdelse af de relativt skrappe miljøkrav til skibsfarten i netop dette område har vægtet tungt.
Ingen LNG
Alligevel har Mærsk valgt at fravælge LNG-drift som en farbar vej i for det nordeuropæiske netværk.
Og rederiet har ikke ændret sit syn på LNG siden man overvejede sagen i forbindelse med nybygningsprogrammet.
- Da vi definerede business case’en for projektet tilbage i 2015, havde vi et meget stort ønske om at benytte LNG, forklarer vice president Ole Graa Jakobsen, Head of Fleet Technology, Maersk Line.
Han fortsætter:
- Vi brugte megen tid på at definere den tekniske løsning for skibene, samt på at definere en kommercielt attraktiv løsning i forhold til at sikre en model, der kunne garantere en fast leverance af LNG i det påtænkte rutenetværk. Men i sidste ende måtte vi desværre bare erkende at den business case for LNG-drift, som vi definerede, ikke var holdbar. Det design, som på bedst mulig måde sikrede den højeste energieffektivitet og som samtidig var finansiel bæredygtig, indebar et lavsvovlolie-design, som ikke er forberedt til LNG.
Skibene skal først og fremmest betjene netværk i Nordsøen og Østersøen med særligt fokus på Baltikum og Rusland. Skibene er som nævnt designet til at sejle på lavsvovlolie (MGO) og lever dermed op til emissionsreglerne for SOx-udledning, som trådte i kraft i ECA-området i 2015.
Mærsk: LNG-drift fungerer ikke for os
Skønt LNG-infrastrukturen er under hastig opbygning i Europa, er nye Mærsk-feederskibe til det nordeuropæiske netværk ikke forberedt til LNG-drift